Studenţii au o nouă nemulţumire legată de ajutorul primit de la autorităţi. Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) susţine necesitatea majorării subvenţiei acordate la transportul feroviar şi cu metroul pentru studenţi de la 50% la 90%. ANOSR aminteşte că, în perioada 2017-2021, între adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 2/2017 şi adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 8/2021, toţi studenţii înmatriculaţi la studii universitare cu frecvenţă în România au beneficiat de gratuitate la transportul feroviar, clasa a-II-a: „Această facilitate a fost de natură să asigure o serie largă de beneficii directe şi imediate pentru studenţi, precum creşterea accesibilităţii studiilor pentru studenţii navetişti, a implicării în acţiuni de voluntariat, a posibilităţii de a participa la diverse evenimente pentru studenţi şi tineri. În contextul în care România este penultima ţară din UE la cheltuieli publice/student şi luând în considerare că alte state (precum Slovacia sau Bulgaria) au politici similare sau ponderi net superioare celei de 50% din prezent, credem că toate acestea nu pot reprezenta decât un beneficiu pentru mediul universitar din România”. ANOSR arată că impactul bugetar al acestei măsuri a fost nesemnificativ, prin raportare la beneficiul adus: „La mai bine de un an de la eliminarea acestui beneficiu pentru studenţi, poate fi relevat, atât din datele financiare, cât şi cu ochiul liber, faptul că dispariţia acestei facilităţi nu a ajutat în vreun fel semnificativ bugetul de stat. O astfel de subvenţie reprezintă, într-adevăr, o formă de protecţie socială a studenţilor din România şi suntem convinşi că, având în vedere specificul socio-economic al mediului studenţesc din ţara noastră, aceasta este necesară şi utilă”. Reprezentanţii studenţilor mai arată că, în contextul creşterii preţului la combustibil, a creşterii preţurilor la biletele de tren şi a măsurilor de protecţie pe care statul român le ia faţă de aceste scumpiri, dând ca exemplu subvenţionarea preţului la benzină şi motorină cu 50 de bani/litru, acordarea unei astfel de facilităţi ar fi o „măsură extrem de inteligentă, dat fiind faptul că ar putea fi acordată o subvenţie direcţionată către o categorie specifică a populaţiei, care nu se bucură, în majoritatea ei covârşitoare, de resurse financiare semnificative”. „Exact în contextul acestor scumpiri, o astfel de măsură ar fi înclina semnificativ balanţa în favoarea transportului feroviar şi cu metroul, un transport ecologic, verde, tendinţă pe care statul este direct interesat să o încurajeze, inclusiv prin raportare la politicile europene”, afirmă reprezentanţii ANOSR. Aceştia mai susţin că, având în vedere faptul că unul dintre aşa-zisele argumentele invocate la momentul eliminării gratuităţii a fost faptul că studenţii rezervau bilete fără a avea intenţia de a le folosi, blocând astfel accesul celorlalţi pasageri, introducerea unei reduceri de 90% ar elimina orice fel de scuză care ar putea fi adusă.
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro
[…] Studenţii au o nouă nemulţumire legată de ajutorul primit de la autorităţi. Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) susţine necesitatea majorării subvenţiei acordate la transportul feroviar şi cu metroul pentru studenţi de la 50% la 90%. ANOSR aminteşte că, în perioada 2017-2021, între adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 2/2017 şi adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 8/2021, toţi studenţii înmatriculaţi la studii universitare cu frecvenţă în România au beneficiat de gratuitate la transportul feroviar, clasa a-II-a: „Această facilitate a fost de natură să asigure o serie largă de beneficii… » Mai multe detalii […]