Cursurile online nu vin numai cu diverse avantaje pe care le oferă atât organizatorilor sau instructorilor, cât și celor care beneficiază de actul educativ, ci și cu provocări mai mici sau mai mari, mai plăcute sau mai neplăcute.
Uneori poate fi vorba de lipsă de interes din partea cursanților, alteori poate fi vorba despre instructori sau profesori care nu reușesc să comunice eficient cu elevii sau cursanții. Oricare dintre acestea poate fi însă depășită cu succes, mai ales dacă motivația pentru a participa la un astfel de curs este mare.
Formarea la distanță – definire și caracteristici
Formarea la distanță sau cursuri online de formare reprezintă una dintre practicile educaționale moderne, opusă educației tradiționale, care favorizează transmiterea informației într-un mod mai atractiv și care aduce cunoștințele aproape de cel care învață și la modul propriu, și la mod figurat – nu trebuie să te deplasezi pentru a beneficia de instruire, iar aceasta se realizează cu ușurință.
În învățământul la distanță este urmărită reducerea distanței, iar această distanță se poate referi la timp sau spațiu, dar și la distanța tehnologică, distanța psihosocială sau cea socio-economică. Cursurile la distanță nu sunt sinonime cu acele cursuri desfășurate în timp real, însă de multe ori acestea își îmbină în mod armonios tehnicile de instruire, ceea ce face ca beneficiarul să profite de o educație de calitate, desfășurată la standarde înalte.
Provocări ale cursurilor la distanță
Sesiunile de elearning pot fi mai plăcute pentru unii și mai obositoare pentru alții, mai ușoare din punct de vedere al tehnicilor utilizate pentru unii cursanți și mai dificile pentru alții, însă ceea ce contează mult este și modul de raportare la provocările pe care acestea le prezintă, respectiv modul în care cursanții reușesc să se adapteze și chiar să se depășească pe ei înșiși în anumite situații.
Una dintre provocările majore pe care le oferă aceste cursuri este reprezentată de autonomia pe care o demonstrează cursantul. Este importantă definirea profilului pe care îl are cursantul la nivel cognitiv, respectiv de profilul socio-emoțional al acestuia, astfel încât să fie anticipate anumite dificultăți și să le fie oferită acestora posibilitatea de a avea o autonomie crescută și o perseverență care să îi ajute să depășească cele mai mari provocări.
O altă provocare a acestor cursuri se referă la instructorii actului educațional. Pentru ca beneficiarul să aibă parte de o instruire corectă și completă, scenariul pedagogic trebuie să fie explicit, iar instructorul trebuie să se facă înțeles. O atenție deosebită trebuie acordată formulării țintelor de învățare, precum și procesului de învățare propus, în același timp fiind nevoie ca elevului să îi fie lăsată posibilitatea de a alege în funcție de nevoile pe care le are sau de scopul propus.