Alexandru Tamba
Două dintre subiectele de dispută din coaliția de guvernare se referă la:
1. – impozitarea cu 1% a agenților economici cu o cifră de afaceri mai mare de 100 milioane de euro;
2. – modificarea limitei de 1.000.000 euro, până la care se plătea impozit pe veniturile microîntreprinderilor de 1% (dacă ai salariați) sau 3% (dacă nu ai salariați), la 500.000 euro. Cu alte cuvinte, de la 500.000 euro se va plăti impozit pe profit de 16%. Motivarea este aceea că s-ar încasa mai mulți bani la bugetul de stat. Privind cele două măsuri, rezultă, dacă se agreeză asupra lor, că se va aplica 16% impozit pe profit în intervalul 500.000 – 100.000.000 euro. Sigur, dacă nu cumva guvernanții s-au gândit la dublă impozitare pentru cei cu cifră de afaceri mai mare de 100 milioane euro, respectiv 16% impozit pe profit, plus o taxa de 1% aplicată la cifra de afaceri, ceea ce este improbabil după declarațiile din spațiul public.
O întrebare care se pune este următoarea: dacă motivul pentru care se reduce limita de impozit pe venit microîntreprinderi este acela că s-ar încasa mai mulți bani la buget, nu același lucru este valabil și pentru cifre de afaceri mai mari de 100 milioane de euro? Cine se află în intervalul 500.000 – 1.000.000 euro, nu cumva întreprinzătorii români pe care vrem să-i sprijinim? Dar când 1% impozit pe venit microîntreprinderi este mai mare decât 16% impozit pe profit? Aceste două impozite sunt egale când o societate are o rată a profitului de 6,25% din cifra de afaceri. La o rată mai mică de 6,25%, 1% din cifra de afaceri este mai mult decât 16% din profit, iar la o rată mai mare de 6,25%, 16% impozit pe profit este mai mare decât 1% din cifra de afaceri. Calculele aici se fac!
Sigur, discuțiile sunt mai lungi, dar strict vorbind de cele două cote, așa stau lucrurile.