După anul pandemic 2020 în care s-a constatat o contracţie importantă a achiziţiilor de autoturisme, piaţa auto din ţara noastră începe să înregistreze creşteri.
Dacă în ultimele 4 luni ale anului 2020, au fost consemnate creşteri ale înmatriculărilor de autovehicule, anul 2021 a debutat cu o scădere semnificativă în luna ianuarie (-46,6%), urmată de una mai puţin importantă (-18,8%), în luna februarie, conform datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Conform analizei Asociaţiei, după primele 2 luni ale anului 2021, s-a observat o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, segmentele în creştere fiind A (+72,2%) şi F (+142,9), cel „Sport” având acelaşi volum cu cel din 2020, iar celelalte fiind în scădere. În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 42,6% (în creştere cu 4,6% faţă de 2020), urmat de C, cu 29,0% (în scîdere cu 5%) şi B cu 17,2% (în scădere cu 3,6%).
Autoturismele, care reprezintă circa 78% din totalul vehiculelor înmatriculate, au înregistrat, în luna februarie 2021, un volum de 6.815 unităţi, cu 21,6% mai mic decât în luna similară din 2020. Pe ansamblul primelor 2 luni din 2021, s-a înregistrat o scădere generală de 39,6%, comparativ cu perioada similară a anului anterior.
Autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină după primele 2 luni din 2021, o cotă de piaţă de 13,1%, care este de 2,3 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,7%), mai arată datele analizate.
Autoturismele „verzi” performează, în primele două luni ale anului, şi rămân în teritoriul pozitiv, crescând cu 39,7% comparativ cu perioda similară a anului trecut. Şi mai important este faptul că ele deţin, în luna februarie, o cotă de piaţă de 12,1%, iar după primele două luni din 2021, 13,1% faţă de doar 5,7%, cât s-a înregistrat în perioada similară din 2020.
Analiza APIA a mai arătat că în ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în primele 2 luni din 2021 au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 65% din totalul achiziţiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 35%. Conform Asociaţiei, raportul este unul mai dezechilibrat decât de obicei, în condiţiile în care după primele două luni ale anului programul Rabla nu începuse, lucru care a creat o aşteptare vizibilă în special în rândul persoanelor fizice, şi nu numai.
În primele 4 luni ale acestui an piaţa maşinilor noi a scăzut cu 14%, dar mărci precum Toyota şi Ford au fost pe plus, în timp ce Dacia şi Renault au avut scăderi mult peste media pieţei, în schimb, numărul de autovehicule electrice a crescut cu 79,8%, potrivit analizei APIA.
Datele analizate arată că segmentul SUV a ajuns, în primele patru luni ale anului în curs, să aibă 45% din piaţă, iar la combustibil, dieselul a scăzut spre 26%, iar electricele au atins un nou maxim.
Logan, Duster şi Sandero de la Dacia au fost cele mai vândute maşini, în primele patru luni ale anului, fiecare trecând de 1.000 de unităţi, pe o piaţă ce a totalizat 27.200 de maşini. Skoda Octavia a fost cea mai vândută maşină a unei mărci străine, în timp ce Ford Puma, SUV-ul produs la Craiova, a fost pe locul cinci (795 de maşini).
După primele patru luni ale anului piaţa auto din ţara noastră se împărţea pe categorii de combusibil, astfel: benzină (62%), diesel (26%), hibride şi electrice (12%).
Luna mai a venit cu creşteri, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, numărul de autovehicule noi înmatriculate în ţara noastră, fiind mai mare, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, după cum arată datele analizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA). Astfel, în luna mai a anului curent au fost înmatriculate în ţara noastră 10.191 autovehicule noi (autoturisme şi vehicule comerciale, autocare şi speciale), cu 18,7% mai multe decât în luna similară a lui 2020, conform datelor comunicate de către Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
• Autoturisme noi – evoluţie lunară 2021
Potrivit datelor analizate, autoturismele noi au fost mai numeroase în luna mai a acestui an, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Dintre autovehiculele noi înmatriculate în ţara noastră în luna mai, 8.221 au fost autoturisme noi, a căror creştere faţă de luna mai 2020 (când au fost înmatriculate 7.154 unităţi), este de 14,9%, după cum arată analiza APIA.
Conform datelor Asociaţiei, pe primele cinci poziţii în topul înmatriculărilor în funcţie de mărci în luna mai se află Dacia, cu 1.890 unităţi, urmată de Skoda cu 877 unităţi înmatriculate, Renault – 744 unităţi, Ford cu 590 unităţi şi Toyota cu 531 unităţi. (vezi graficul)
• Autoturisme noi şi rulate
Datele Asociaţiei arată totuşi că, per ansamblu, în primele cinci luni, numărul autoturismelor noi înmatriculate au înregistrat o scădere generală de 9,1%. Pe de altă parte, autoturismele rulate au fost mai căutate faţă de cele noi, astfel că numărul unităţilor înmatriculate în perioda ianuarie – mai 2021 s-a ridicat la 167.101, înregistrând o creştere de 7,8% comparativ cu perioada similară din 2020. (vezi tabelul 1)
În ceea ce priveşte evoluţia pe mărci a autoturismelor (noi şi rulate), situaţia în perioada ianuarie-mai a anului 2021 arată diferit. Dacă atunci când vorbim de autoturisme noi regăsim Dacia, Skoda sau Ford în top, când ne îndreptăm atenţia către autoturismele rulate, mărcile cele mai frecvent înmatriculate au fost Volkswagen, Audi şi BMW. (vezi tabelele 2, 3)
• Vehicule comerciale noi şi rulate
Şi numărul vehiculelor comerciale noi înmatriculate a cunoscut o creştere atât în luna mai a anului curent, cât şi pe ansamblul anului 2021, conform analizei APIA. Mai exact, datele Asociaţiei indică faptul că în ceea ce priveşte înmatriculările de vehicule comerciale noi (LCV, HCV, Minibus şi Bus, precum şi vehicule speciale), după un volum de 1.970 unităţi, înregistrat în luna mai 2021, în creştere cu 38,1% faţă de aceeaşi lună a anului 2020, rezultă o creştere generală pe ansamblul anului 2021 de 28,4%. (vezi tabelul 4)
La capitolul motocicluri (motociclete, mopede, ATV-uri) noi, care au fost înmatriculate în luna mai, s-a înregistrat o creştere de 55,8% pe un volum de 550 unităţi şi una de 54,9% pe primele cinci luni din 2021.
După anul pandemic 2020 în care s-a constatat o contracţie importantă a achiziţiilor de autoturisme, piaţa auto din ţara noastră începe să înregistreze creşteri.
Dacă în ultimele 4 luni ale anului 2020, au fost consemnate creşteri ale înmatriculărilor de autovehicule, anul 2021 a debutat cu o scădere semnificativă în luna ianuarie (-46,6%), urmată de una mai puţin importantă (-18,8%), în luna februarie, conform datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Conform analizei Asociaţiei, după primele 2 luni ale anului 2021, s-a observat o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, segmentele în creştere fiind A (+72,2%) şi F (+142,9), cel „Sport” având acelaşi volum cu cel din 2020, iar celelalte fiind în scădere. În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 42,6% (în creştere cu 4,6% faţă de 2020), urmat de C, cu 29,0% (în scîdere cu 5%) şi B cu 17,2% (în scădere cu 3,6%).
Autoturismele, care reprezintă circa 78% din totalul vehiculelor înmatriculate, au înregistrat, în luna februarie 2021, un volum de 6.815 unităţi, cu 21,6% mai mic decât în luna similară din 2020. Pe ansamblul primelor 2 luni din 2021, s-a înregistrat o scădere generală de 39,6%, comparativ cu perioada similară a anului anterior.
Autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină după primele 2 luni din 2021, o cotă de piaţă de 13,1%, care este de 2,3 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,7%), mai arată datele analizate.
Autoturismele „verzi” performează, în primele două luni ale anului, şi rămân în teritoriul pozitiv, crescând cu 39,7% comparativ cu perioda similară a anului trecut. Şi mai important este faptul că ele deţin, în luna februarie, o cotă de piaţă de 12,1%, iar după primele două luni din 2021, 13,1% faţă de doar 5,7%, cât s-a înregistrat în perioada similară din 2020.
Analiza APIA a mai arătat că în ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în primele 2 luni din 2021 au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 65% din totalul achiziţiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 35%. Conform Asociaţiei, raportul este unul mai dezechilibrat decât de obicei, în condiţiile în care după primele două luni ale anului programul Rabla nu începuse, lucru care a creat o aşteptare vizibilă în special în rândul persoanelor fizice, şi nu numai.
În primele 4 luni ale acestui an piaţa maşinilor noi a scăzut cu 14%, dar mărci precum Toyota şi Ford au fost pe plus, în timp ce Dacia şi Renault au avut scăderi mult peste media pieţei, în schimb, numărul de autovehicule electrice a crescut cu 79,8%, potrivit analizei APIA.
Datele analizate arată că segmentul SUV a ajuns, în primele patru luni ale anului în curs, să aibă 45% din piaţă, iar la combustibil, dieselul a scăzut spre 26%, iar electricele au atins un nou maxim.
Logan, Duster şi Sandero de la Dacia au fost cele mai vândute maşini, în primele patru luni ale anului, fiecare trecând de 1.000 de unităţi, pe o piaţă ce a totalizat 27.200 de maşini. Skoda Octavia a fost cea mai vândută maşină a unei mărci străine, în timp ce Ford Puma, SUV-ul produs la Craiova, a fost pe locul cinci (795 de maşini).
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro