Una metodele folosite tot ai des de infractori pentru a înşela victimele este folosirea de calităţi mincinoase. Autorii, pretextând că sunt reprezentanţi ai unei instituţii publice sau private, induc în eroare şi menţin victimele în această stare, anunțându-le că trebuie să plătească o sumă de bani pentru a beneficia de un anumit serviciu, de obicei foarte tentant (remedierea de presupuse avarii, verificări la instalaţiile de gaze naturale, electricitate, telefonie/internet sau apă, reparaţii la acoperiş, deratizări etc.). Pentru a nu deveni victima unei infracţiuni de înşelăciune, poliţiştii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Sălaj vă recomandă: în cazul în care sunteţi sunaţi de astfel de persoane şi nu reuşiţi să aflaţi dacă informaţiile sunt corecte, cereți o întâlnire față în față pentru a le da banii şi sunaţi în acelaşi timp la 112, cerând ajutorul poliţiei. Pentru a-i împiedica pe escroci să afle date amănunțite despre familia dumneavoastră, fiţi foarte catenţi la persoanele cu care intraţi în contact, pe stradă, în jurul blocului, la poartă sau pur și simplu (aparent) întâmplător. Nu primiţi în locuinţă sau în curte persoane care pretind că vin de la diverse societăţi comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori), decât după ce aţi verificat actul de identitate şi legitimaţia de serviciu şi vă creează convingerea că au calitatea invocată. În situaţia în care persoanele care se deplasează la locuinţa dumneavoastră cu autoturismul şi consideraţi că nu ar fi de încredere, reţineţi cât mai multe date despre acestea, dar şi despre mijlocul de transport şi anunţaţi Poliţia.
Nu le furnizaţi acestora informaţii despre membrii familiei dumneavoastră ori despre vecini sau prieteni. Nu oferiți niciodată date confidenţiale prin telefon sau în mod direct – adrese de mail/parole, date despre conturi, carduri, coduri PIN etc., dacă apelul vine de la un număr ascuns sau un număr de mobil pe care nu-l cunoaşteţi, nici măcar dacă persoana care vă sună vă spune că este de la o bancă, o altă instituție financiară, poștă, posturi radio sau tv, de la o firmă cunoscută sau de la o companie de telefonie. Refuzați pe loc să oferiți date despre conturi, carduri, depozite bancare, indiferent cine vă contactează ori în ce calitate, și încheiați convorbirea în cel mai scurt timp. Niciun angajat al unei bănci ori al altei instituții nu are dreptul să vă solicte astfel de date confidențiale! Nu trimiteți prin poștă, fax sau email copii după actele de identitate sau cărţi de credit. În cazul în care aţi fost victima unei astfel de infracţiuni vă rugăm să vă adresaţi celei mai apropiate unităţi de Poliţie sau să apelaţi numărul unic de urgenţă 112, în cel mai scurt timp posibil, pentru a spori şansele ca infractorul să fie prins şi prejudiciul recuperat.