Achiziţionarea măştilor sau dezinfectanţilor trebuie să se facă din spaţii autorizate, iar produsele trebuie să îndeplinească anumite cerinţe legate de etichetare, recomandă preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Eduardt Cozminschi, conform Agerpres.
„Este destul de greu pentru un consumator mediu informat să-şi dea seama dacă o mască sau un dezinfectant respectă toate condiţiile. Recomand în primul rând ca achiziţionarea acestor produse să se facă din spaţii autorizate, şi mă refer la farmacii şi magazine, să păstreze bonul cu care a achiziţionat produsul, să poată dovedi în cazul în care are reclamaţii referitoare la calitatea acestora. În primul rând trebuie să urmărească ca aceste produse să aibă etichete în limba română, să fie tradus textul, trebuie să conţină elemente de informare şi caracterizare completă, corectă şi precisă a produsului, trebuie să aibă marcajul Comisiei Europene, al Uniunii Europene, cel care certifică faptul că produsul respectiv respectă clasificarea, etichetarea şi ambalarea conform directivelor europene. De asemenea, pe etichetă trebuie să existe pictograme sau avertizări de pericol privind toxicitatea şi inflamabilitatea produsului. În cazul recipienţilor, aceştia trebuie să fie prevăzuţi cu sisteme închidere de siguranţă pentru copii. De asemenea, trebuie să aibă pe etichetă data ieşirii din uz şi instrucţiuni de depozitare”, a explicat Cozminschi la Digi 24.
El a subliniat că, în ultimele cinci luni, de când ne confruntăm cu pandemia de Covid-19, ANPC efectuează controale pe această temă şi primeşte alerte din Uniunea Europeană în cazul în care se identifică un astfel de produs pe un teritoriu al unei ţări din UE, celelalte ţări fiind informate privind produsul respectiv şi neconformităţile care îl caracterizează.
„Mai departe trimitem şi noi alerte către comisariatele judeţene, către poliţia de frontieră şi urmărim aceste produse pentru a fi retrase de la vânzare şi distruse. Într-adevăr am găsit astfel de produse neconforme, dar în primul rând neconforme din punctul de vedere al etichetării, nu neapărat al calităţii produselor. În ultima perioadă, aceste probleme s-au remediat în totalitatea spaţiilor comerciale în care se comercializează aceste produse. Într-o primă fază mulţi dintre agenţii economici nu erau avizaţi, nu ştiau despre ce este vorba. Între timp s-au pus la punct cu legislaţia şi în momentul de faţă sunt cazuri izolate sau practici comerciale incorecte”, a spus preşedintele ANPC.
Potrivit unui producător de dezinfectanţi, piaţa românească a fost invadată de sute de produse contrafăcute, care reprezintă un pericol real pentru cei care le folosesc, iar autorităţile ar trebui să reglementeze mai strict acest sector, pe întregul lanţ comercial.
Descinderile autorităţilor române din ultimele zile, care au dus la descoperirea unor depozite, produse şi unităţi de producţie ilegale, arată amploarea fenomenului, unul care aduce atingere sănătăţii publice, arată experţii Grande Gloria Production, compania care produce dezinfectanţii Hygienium.