Reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj informează că certificatul de concediu medical poate fi acordat retroactiv de către medici. Măsura este valabilă pe toată perioada stării de urgență conform unui ordin emis de Ministerul Sănătății (MS) în scopul prevenirii îmbolnăvirilor cu Covid – 19. Conform sursei citate, în mod obișnuit angajatul are obligația să anunțe angajatorul în termen de 24 de ore despre faptul că medicul i-a indicat repausul la domiciliu și să depună la angajator originalul formularului pana la data de 5 a lunii următoare acordării certificatului. Astfel, în urma modificărilor legislative actuale, angajatul poate întârzia prezentarea la consultul medical, iar medicul poate decide acordarea retroactivă a certificatului de concediu medical. Ordinul MS nr. 414/2020 conține reglementări referitoare la modul în care se eliberează avizele epidemiologice necesare pentru obținerea certificatelor de concedii medicale pentru cei aflați în carantină instituţionalizată, în spaţii special amenajate, sau în izolare la domiciliu. La rândul lor, direcţiile de sănătate publică judeţene au obligaţia ca, la ieşirea din carantina instituţionalizată, să elibereze persoanelor ce s-au aflat în această situaţie un aviz epidemiologic de ieşire din carantină, care se poate transmite şi prin mijloace electronice de transmitere la distanță. Persoanele izolate la domiciliu care au nevoie de concediu medical vor completa o declarație pe proprie răspundere, conform modelului atașat în Ordinul MS nr. 414/2020. Medicul de familie va acorda certificatul medical numai după ce primește de la angajat documentul eliberat de direcţia de sănătate publică care a dispus măsura de carantină sau izolare și adeverința eliberată de angajator. Astfel, salariatul va anunța angajatorul, în cel mai scurt timp posibil, despre situația în care se găsește, respectiv carantină, izolare, episod de boală. La rândul său, angajatorul va evidenția în pontaj concediul medical chiar și în lipsa certificatului.