Un proiect de avengură a cărui finalizare este așteptată de ani buni de către zălăuani, pare a fi dat uitării de cei responsabili. Este vorba despre lucrarea pentru executarea șoselei de ocolire a muncipiului Zalău, tronsonul al doilea.
La începutul anului 2007, locuitorii municipiului au fost anunţaţi că vor avea o şosea de centură şi trei ani mai târziu, în 2010, a fost gata primul tronson. Conducătorii auto care aleg să meargă pe această primă bucată de drum sunt direcţionaţi, în prezent, tot prin oraş. Unul dintre cele mai importante proiecte ale municipiului Zalău îl reprezintă şoseaua de centură, care ar putea degreva municipiul de traficul greu și de pericolele care vin odată cu acest neajuns. Investiţia, din păcate, bate pasul pe loc şi nimeni nu oferă o explicaţie clară. Încă de la începutul anului în curs, autorităţile locale au anunţat că vor începe lucrările: conferinţe de presă, comunicate, întâlniri cu mass media pentru mediatizare. Cu surle şi trâmbiţe, în cursul lunii mai s-a anunţat în presă, dar şi în cadrul unor evenimente publice, că licitaţia privind executarea lucrărilor va fi publicată pe Sistemul Informatic Colaborativ pentru Achiziţii Publice (SICAP), lucru care s-a şi întâmplat. Pentru această investiţie de amploare, benefică pentru sălăjeni, a fost prezent la Zalău inclusiv Ministrul Transporturilor, Mihai Răzvan Cuc, alături de echipa sa și de directorul general al CNAIR, la data precizată – Narcis Neaga. Acesta a declarat atunci, în cadrul unei de presă, că tronsonul doi al centurii ocolitoare a Zalăului va fi scos la licitaţie până cel târziu în data de 24 mai, pentru proiectare şi execuţie. Ministrul Cuc a mai afirmat la Zalău că, în cazul în care nu există contestaţii, estimează că în termen de 90 de zile de la depunerea ofertelor se pot semna contractele de execuţie de lucrări. Licitaţia a fost publicată pe SICAP, însă din păcate, la scurt timp, procedura a fost suspendată.
Licitaţia de pe SICAP, ”dispărută fără urmă”
Astfel, licitaţia afişată pe platfoma de achiziţii publice, în cursul lunii mai, cu valabilitate până la finalul lunii ianuarie 2020, achiziţie derulată CNAIR, este şi în prezent suspenadă. La începutul acestei luni, mai exact în 3 septembrie, redacţia cotidianului Magazin Sălajean, a cerut printr-o solicitare, în baza Legii 544-2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, o clarificare în ceea ce priveşte motivele suspendării procedurii de licitaţie. La momentul amintit, conform reprezentanţilor Primăriei municipiului Zalău, din discuțiile edilului Ionel Ciunt cu directorul CNAIR, Sorin Scarlat, procedura de depunere a ofertelor a fost suspendată pentru clarificări în ceea ce privește achiziția proiectului tehnic, dar va fi reluată în aproximativ 15 zile. Au trecut mai bine de 15 zile şi situaţia privind licitaţia este neschimbată! O nouă solicitare, cu privire la ”motivele dispariţiei licitaţiei de pe SICAP”, tot în baza Legii privind liberul acces la informaţiile de interes public, a fost adresată de redacţia cotidianului nostru, Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Răspunsul primit, cu întârziere, desigur, fără a fi respectat termenul legal, este următorul: ”Ca urmare a solicitării dumneavoastră, vă comunicăm următoarele: Direcţia Regională Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj a derulat un contract pentru achiziția elaborării Studiului de Fezabilitate pentru Varianta de Ocolire a municipiului Zalău. În acest moment, DRDP Cluj așteaptă să intre în posesia dreptului de proprietate al acestui Studiu de Fezabilitate”.
Lucrările la şoseaua de centură ”au început de mult timp”
Anul trecut -2018, în luna mai, primarul municipiului Zalău declara pentru Magazin Sălăjean că în maxim două luni, vom avea și soluția tehnică necesară pentru demararea lucrărilor la primii 650 de metri din tronsonul doi al centurii. Şi asta după ce a participat la o întâlnire, între reprezentanții Ministerului Apărării Naționale și cei ai Direcției Regionale Drumuri și Poduri Cluj. Întrebat atunci despre data la care, practic, vor demara lucrările la șosea, primarul nu a vrut să avanseze un termen precis, însă a spus că, ”la modul în care evoluează lucrurile, este foarte probabil ca, peste un an, să începem lucrările la șosea”. De asemenea, o altă ”estimare” privind începerea lucrărilor pentru şoseaua de ocolire a oraşului a fost dată şi de viceprimarul Teodor Bălăjel, tot în cotidianul Magazin Sălăjean. Acesta a declarat în anul 2017: ”după termenul de 10 luni, în care se lucrează la proiectare, se vor scoate la licitaţie lucrările pentru centură. Cel mai probabil, de anul viitor, adică în 2018, vor demara lucrările la şosea”, declara în anul 2017 , în presa locală, viceprimarul Zalăului, Teodor Bălajel.
Primul blocaj – Poligonul Armatei
Reamintim cititorilor noştri că, primul tronson începe înainte de intrarea în Zalău dinspre Panic şi se încheie la intrarea în localitatea Aghireş. De aici trebuie să continue tronsonul II, care să permită traficului greu să se îndrepte pe E81, prin crearea unui tunel prin munţii Meseş, lung de 2,4 kilometri. Din anul 2010, însă, de la finalizarea primei etape, lucrările au stagnat şi pentru că investiţia s-a lovit de problema poligonului de tragere, aflat pe traseu. Soluţia a fost mutarea Poligonului Aghireş, cu o suprafaţă de aproximativ 30 de hectare, de la Zalău, la Crasna. Propunerea a strârnit discuţii aprinse de discuţii şi controverse între autorităţile locale şi Ministerul Apărării Naţionale. În cele din urmă în anul 2016, centura ocolitoare a Zalăului a fost inclusă, alături de alte obiective similare, în Master-Planul General de Transport, un document care defineşte nevoile de finanţare simultan cu cele de dezvoltare teritorială a infrastructurii rutiere, având ca orizont de timp anul 2030. În toamna aceluiaşi an, cu prilejul unei vizite de lucru efectuate în judeţul natal, ex-premierul Dacian Cioloş dădea asigurări că situaţia va fi deblocată. Tot atunci, fostul prim-ministru Dacian Cioloş susţinea că în anul 2017 va fi executată documentaţia pentru centura rutieră a Zalăului, pentru ca în primăvara lui 2018 să fie reluate lucrările. ”Ministerul Apărării şi-a dat avizul pentru terenul aflat pe traseul celui de-al doilea tronson al şoselei ocolitoare, iar CNAIR putea să execute şi lucrări în regie proprie. Este foarte probabil ca una dintre lucrările pe care le va realiza să fie cea a centurii Zalăului (…) Sper eu ca pâna în 2019, Zalăul să aibă finalizată şi această parte a centurii”, afirma Cioloş, citat de presa locală.
Lipsa şoselei, un chin fără sfârşit pentru zălăuani
Lipsa şoselei ocolitoare în municipiu irită terbil şoferii, în special pe cei cu maşini de mare tonaj. Aceştia sunt nevoiţi să parcurgă cei aproximativ 10 kilometri, cât are oraşul de la un capăt la altul, în aproape o oră. De asemenea, locuitorii străzilor din zonă, în special cei de pe strada Kossuth, se plâng nu doar de decibelii care în timp le afectează sănătatea, ci şi de aerul poluat şi distrugerea locuinţelor. Din cauza trepidaţiilor produse, casele le-au fost deteriorate.
Ce prevedea contractul?
Obiectul contractului, aşa cum a fost publicat în oferta ”dispărută” de pe SICAP, îl reprezintă ”proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru construcţia Variantei de ocolire a municipiului Zalău între DN 1F km 79+625 şi DJ 191C în lungime de 5,535 km”. Principalele lucrări care vor fi realizate de-a lungul variantei de ocolire constau în cinci viaducte, două poduri şi două intersecţii giratorii. O intersecţie este prevăzută la desprinderea din drumul spre Cluj, la kilometrul 79+629, iar a doua intersecţie tip giratoriu, la intersecţia cu DJ 191C la Aghireş. Traseul actualului proiect a fost modificat de actuala administraţie locală, astfel încât distanţa este mai scurtă şi nici nu se intersectează cu poligonul de tragere al MApN. Ocoleşte poligonul pe la Sud de acesta, având orientare paralelă, şi are o expunere spre poligon între km 2+650 şi km 3+300, unde va fi construit un viaductpeste vale cu o lungime de peste 200 de metri, astfel încât traficul sau activitatea în poligon să nu fie afectată. Durata contractului este de 90 de luni şi cuprinde: şase luni perioada de proiectare, 24 de luni perioada de execuţie a lucrărilor, 60 de luni perioada de garanţie a lucrărilor, care poate fi extinsă până la 84 de luni, în funcţie de perioada de garanţie ofertată. Valoarea estimată a contractului este de 189,257 de milioane de lei fără TVA, aproximativ 40 de milioane de euro, bani care provin din fondurile europene. Firmele interesate să execute acest proiect extrem de important pentru Zalău şi pentru Sălaj nu pot depune oferte. Până când va dura această situație, nimeni nu știe.
Rahati de politicieni salajeni
No darã, nici un protest? Cã la ştirea despre restaurarea statuii din centru a grofului existã deja pãreri. Zãlãuani, vã meritați soarta!
De ce nu mergeți și la Grădina Botanică Jibou să vedeți mafie și cum o distruge acest Directoraș..!!! Păcat! Finii lui ți-n muncitoarea de la pilot că bonă. Aduc copii să aibă grij muncitoarea din ser și n-au muncitori. În ce țară și județ trăim oare….
Cum sa mearga bine atita timp cit banii se fac in ardeal da ii administreaza miticii ?
Sa le mulțumim Elenei Udrea si lui Oprea Gabriel!!! Cei doi care făceau parte fin PDL cand erau la guvernare s-au opusvehement terminării șoselei de centura din cauza poligonului!!! Tot legat de asta saa-i mulțumim si lui Böde care si el are o contribuție majora la nefinalizarea acestui proiect!!! Asa sa le ajute bunul Dumnezeu!!!
D-apoi no fost Csulas PRIM MINISTRU?AMU VRETI SA-L ALEGETI IAR!?