Asociația Pro Consumatori (APC) a analizat, recent, mai multe sortimente de iaurt existente în comerț, produse de cele mai populare mărci autohtone sau străine.
Concluziile la care specialiștii au ajuns în privința acestui produs pe care noi îl considerăm a fi 100 la sută natural, nu sunt foarte bune. 9 din 10 tipuri de iaurt sunt fabricate din lapte standardizat – ceea ce înseamnă faptul că laptele folosit la preparare nu este integral și conține și adaosuri proteice, de lapte praf și alte componente. Două din 10 tipuri de iaurt conțin adaosuri proteic și doar un iaurt din 10 tipuri de iaurt este fabricat 100 la sută din lapte românesc.
Aici se atrage atenția că “Produs în România” nu este același lucru cu “Produs românesc”, specialiștii sfătuindu-ne să alegem mereu produsele pe care este scris “Produs românesc”, pentru că denumirea “Produs în România” nu asigură garanția că ingredientele folosite sunt sută la sută laptele românesc, culturile de bacterii naturale dar mai ales lipsa altor compuși cum ar fi adaosuri proteice, gelatina, dar mai ales laptele praf, fiindu-ne aduse pe rafturi produse așa-zis naturale, prin care suntem, de fapt, păcăliți de unii producători.
Doar 15 la sută din tipurile de iaurt analizate sunt ambalate în ambalaje din sticlă, 13 la sută din tipurile de iaurt analizat conțin adaos de smântână, spun specialiștii APC.
Studiul privind calitatea iaurturilor face parte din Campania Națională de Informare și Educare ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”. Prin această campanie, experţii Asociaţiei Pro Consumatori (APC) îşi propun să-i înveţe pe consumatori să înţeleagă eticheta produselor alimentare astfel încât aceştia să facă achiziţii în cunoştinţă de cauză.
Asociația Pro Consumatori (APC) a achiziționat 45 tipuri de iaurt din marile structuri comerciale (hipermarketuri/supermarketuri), cu gramajul cuprins între 100 g și 300 g, în vederea realizării unui studiu prin care să atragă atenția în ceea ce privește conținutul acestui tip de produs și potențialele efecte asupra sănătății consumatorilor.
Iaurtul face parte din categoria numeroasă a „lactatelor acide“ sau „lactatelor fermentate“, adică produse lactate cu gust acru, cum este numit în Merceologie (știința mărfurilor) grupul produselor rezultate din lapte ca urmare a acțiunii în timp a unor microorganisme specifice (bacterii de fermentație). Denumirea de iaurt vine din limba turcă, unde se pronunță cam la fel, dar se scrie yoğurt; pronunția termenului este aproximativ asemănătoare peste tot unde este cunoscut și se consumă iaurt.
„Din păcate, iaurtul fabricat în sistem industrial, cu mici excepții, nu mai are nimic în comun cu procesul natural de obținere al acestuia, adică prin fermentarea naturală a laptelui nestandardizat de către bacteriile de fermentație. Multe sortimente de iaurt sunt fabricate din lapte standardizat și omogenizat, lapte praf degresat, concentrate proteice de origine lactată obținute prin ultrafiltrare și grăsimi din lapte. Le recomand consumatorilor să cumpere acele tipuri de iaurt care au pe etichetă mențiunea „Produs românesc”, fapt care atestă că acel produs s-a obținut numai din lapte românesc. A nu se confunda mențiunea „Produs românesc” de pe eticheta unor iaurturi cu mențiunea “Produs în România”, care poate ascunde faptul că acel iaurt conține și lapte din afara țării, amestecat cu lapte românesc, spune Conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC.
Asociația Pro Consumatori (APC) este o organizație neguvernamentală, apolitică și nonprofit, înființată la data de 28 februarie 1990. APC este singura organizație de utilitate publică, membră a Organizației Europene a Consumatorilor – BEUC, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea și reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor și intereselor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici și instituțiile statului.
inteleg ca e o campanie de promovare a iaurturilor produse in romania din lapte romanesc, inducandu-se ideea, ca doar ele ar fi naturale iar cele produse in strainatate sau cele cu eticheta ,,produs in romania” ar fi ne-naturale. Deci e o campanie nationalista, de boicotare a produselor straine, ca argumente stintifiice pro si contra nu se aduc. Daca nu citesti cu atentie poti fi foarte bulversat si sa intelegi usor ca cele romanesti sunt naturale si cele straine nu, iar in final un blam pt iaurtul in sine ,,iaurtul nu este mereu ceea ce pare a fi”. Miroase a marketing si nu a stiinta…
Măi, oameni buni!
Cu asta ce-ați spus? Un studiu vine cu argumente, cu rezultate palpabile,nu cu generalități pe care cu toții le știm.
Unde este un tabel cu rezultate concrete, reflectând procentele de lapte și a le eventualelor substanțe adăugate? Unde este clasamentul celor mai curate produse?
Așa… este frecție la picior de lemn.
Erată: ,,a le” a se citi ,,ale”.