Piata comerciala abunda de produse si servicii concurente, care indeplinesc la baza aceleasi functii, dar difera prin povestea pe care o spun, prin imagine si modul in care se pozitioneaza in mintea consumatorului. Fie ca vorbim de produse de ingrijire personala, industrie alimentara etc. , alegem un brand in detrimentul altuia, deoarece rezonam cu ceea ce el transmite; atat la nivel vizual, prin culorile alese si elementele de design, cat si la nivel cognitiv, prin naratiunea din spatele brand-ului si imaginea de sine pe care achizitonarea acelui produs ne-o induce.
Sa faci sa iasa in evidenta un anumit produs expus la raft, dintre ceilalti competitori este un aspect dezirabil, fiind principala misiune a ambalajului, insa fidelizarea clientilor poate fi atinsa doar prin calitate, asumare si coerenta in comunicare.
Sa vedem cele 5 dintre principalele obiective pe care ar trebui sa le indeplineasca ambalajul unui produs:
#1. Protectie. Din gama atributiilor practice ale ambalajului, face parte capacitatea acestuia de a proteja produsul de socuri, vibratii sau variatii de temperatura. Ambalajul unui produs trebuie sa fie o bariera protectoare a continutului, impotriva elementelor externe ce pot prezenta riscuri de alterare. Ambalajul isi propune, asadar, conserve calitatile si prorpietatile produsului pe o perioada cat mai lunga, inainte ca acesta sa fie folosit.
#2. Informatie. Ambalajul indeplineste functia de a informa potentialul cumparator, legat de ingredientele produsului, modul de utilizare, conditii de depozitare etc. Producatorii sunt obligati sa prezinte cat mai transparent, informatiile ce tin de compozitia produsului, precum si reglementarile legislative nationale sau internationale legate de acesta. De asemenea, modul in care este expus pretul, calitatea etichetelor si a modului de tiparire, vorbeste despre calitatea produsului. Intra aici si alege role de etichete de la itDepot , in asa fel incat sa-ti organizezi produsele cat mai eficient.
#3. Branding. Design-ul de produs si ambalajul joaca un rol fundamental in popularitatea unui brand, deoarece, din multitudinea de produse similare, este primul element care ii creste vizibilitatea. Daca in cazul produselor de infrumutesare vom alege acele ambalaje estetice care ne induc un sentiment de rasfat, in cazul produselor alimentare, cautam ca acestea sa para cat mai naturale, mai putin procesate. In definitiv, design-ul de produs si ambalajul, deriva din identitatea brand-ului, din ceea ce isi propune sa comunice, si cui ii este destinat mesajul. Cele mai de succes brand-uri sunt cele care se adreseaza, nisat unei anumite categorii de public.
#4. Marketing. Putem spune cu siguranta ca ambalajul este cel care vinde. Slogan-ul produsului, culorile alese, si elementele grafice sunt alese in asa fel incat sa capteze atentia si sa influenteze decizia de cumparare. Ambalajul produsului trebuie sa vorbeasca despre calitatea produsului si categoria de pret unde se incadreaza.
#5. Confort. Cumparatorul va urmari ca ambalajul sa fie cat mai practic si mai usor de utilizat. Alaturi de functia estetica si informativa, ambalajul trebuie conceput in asa fel incat sa fie intuitiv, usor de transportat si utilizat. Este importanta si existenta unui sigiliu, care transmite consumatorului, faptul ca produsul a fost pastrat in conditii optime si consumul acestuia nu reprezinta un risc pentru sanatate.
Alaturi de atributele functionale si practice, ambalajul produsului constituie primul impact vizual, ce il determina pe consumator sa recunoasca un anumit brand din multitudinea de produse.
Sursa imagine: https://www.pexels.com/photo/assorted-cheese-on-grocery-shelves-811102/