Guvernul nu se mai gândește la o nouă taxă auto pentru că nu găsește o formulă matematică de calcul care să nu mai permită atacarea în justiție, anunță Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului.
Executivul nu a reușit să găsească o formulă matematică pentru a introduce o nouă taxă auto care să nu mai poată fi atacată în justiție, cum s-a întâmplat de fiecare dată în ultimii ani, cu decizii în defavoarea autorităților, astfel că parcul auto național va fi stimulat spre înnoire prin intermediul Programului Rabla, spune ministrul Mediului.
„În grupul de lucru, din care fac parte inclusiv conducătorii și multe dintre ministerele abilitate, nu au reușit să găsească formula matematică, astfel încât să nu poată fi atacabilă în justiție, așa cum s-a întâmplat cu toate celelalte taxe de poluare, inclusiv cu timbrul de mediu”, anunță Grațiela Gavrilescu. Ea spune că guvernul se va concentra asupra înnoirii parcului auto național prin Programul Rabla. Anunțul de acum vine după ce, la începutul anului, autoritățile analizau structura parcului auto, încadrând toate autovehiculele în funcție de mai multe criterii, respectiv emisia de carbon, norma de poluare, capacitatea cilindrică și vechimea, dar nu definitivaseră încă formula de calcul al valorii taxei.
Noua contribuție auto urma să fie fundamentată pe următoarele criterii – emisia de carbon, norma de poluare, capacitatea cilindrică și vechimea. Deși grupul de lucru dedicat unei noi taxe nu a prezentat o variantă de calcul pentru alternativa la fosta taxă auto, a discutat mai multe variante de reformulare a legislației printr-un sistem conform cu legislația Uniunii Europene, dar care să atingă și obiectivele de mediu.
Grupul de lucru analiza două variante, care reintroduceau indirect vechea taxă auto. Prima variantă presupunea introducerea unei „componente de mediu” în taxa achitată periodic la ITP, în timp ce a doua variantă prevede includerea acestei componente în impozitul datorat pentru mijloace de transport. Ambele cazuri sunt inspirate de practici din alte state UE, respectă principiul „poluatorul plătește” și sunt raportate la venitul mediu al românilor.
La finele anului trecut, același ministru al Mediului anunța că viitoarea taxă pe care proprietarii de autovehicule înmatriculate în România o vor plăti se va aplica nu doar autovehiculelor mai vechi de zece ani, ci tututor mașinilor poluante și va avea mai multe componente, care nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019. Termenul a fost amânat ulterior, ultima dată indicată pentru definitivarea noii taxe fiind 31 martie 2019.
În perioada 2007-2017, statul a colectat, sub diverse forme ale taxei auto, suma de 7,24 miliarde de lei. În contextul în care România riscă o procedura de infringement privind taxa auto, autoritățile au eliminat-o la începutul anului 2017. Pentru sumele restituite până în 2017, statul a cheltuit mai multe sute de milioane de lei drept cheltuieli de judecată și dobânzi, după ce persoanele în cauza au acționat în instanță Fiscul și Fondul de Mediu, blocând conturile acestor instituții. Dacă Guvernul nu ar fi decis restituirea taxelor, Comisia Europeană ar fi declanșat o nouă procedură de infringement împotriva României.
La acest moment, autoritățile derulează mai multe programe Rabla pentru mașini uzate. În programul Rabla Plus este acordat un eco-tichet de 45.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare pentru achiziționarea unui autovehicul nou, pur electric. De asemenea, Guvernul oferă un ecobonus de 20.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/ km. În ceea ce privește Programul Rabla, Guvernul a avansat deja o serie de modificări. Anul trecut au fost cumpărate 1 milion de autoturisme de către români, iar piața de autoturisme noi a crescut cu 23%.