Tragedia în care fetița de doar 12 ani din Badon și-a pierdut viața în urmă cu o lună, s-a produs din cauze exacte, putând fi evitată dacă cel bănuit că este responsabil ar fi respectat legea și nu ar fi comis atâtea ilegalități, întinse pe parcursul ultimilor trei ani. Trei instituții la care am apelat pentru a lămuri întregul context legislativ dar și cel real, la “fața locului”, în care această firmă își desfășura activitatea, au spus la unison că abaterile constatate nu acum, ci încă de anul trecut, au fost multe, grave și foarte grave.
Cu toate acestea, „microbuzul morții” a continuat să circule și, mai mult decât atât, pentru că avem o lege care nu poate face mai nimic în afara unor sancțiuni bănești, firma responsabilă își continuă pe mai departe activitatea neputând fi retras, prin lege acest drept având în vedere că abaterile constatate, deși au dus la pierderea unei vieți omenești, nu prevăd ca sancțiune acest lucru. Vă prezentăm mai jos în exclusivitate ceea ce instituțiile implicate în activitatea de transport persoane, prin actele și deciziile pe care le emit, au constatat pe parcursul anului trecut, dar și după producerea tragediei din 19 februarie 2019 de la Zalău, cu privire la societatea de transport Gurzău Trans.
Inspectoratul pentru Controlul în Transporturi: “Abateri grave și foarte grave constatate la Gurzău Trans”
Inspectorul de Stat șef Alina Cățan, din cadrul Inspectoratului pentru Controlul în Transportul Rutier ISCTIR București a transmis, la solicitarea cotidianului Magazin Sălăjean, măsurile pe care instituția le-a luat pe parcursul anului trecut, dar și după producerea accidentului în urma căruia un copil și-a piedut viața, măsuri luate în ceea ce privește societatea de transport responsabilă în această nenorocire – Gurzău Trans.
Concluziile inspectorilor sunt stupefiante, însă, cu toate acestea, instituția nu poate lua măsura extremă a retragerii licenței de transport, pentru că legea nu cuprinde în paragrafele ei această măsură atunci când se întâmplă, de fapt, cel mai grav lucru din câte se pot întâmpla atunci când discutăm de transportul de persoane: moartea unui om.
“În urma controalelor efectuate pe parcursul anului 2018, inspectorii de trafic rutier au constatat abateri grave și foarte grave privind nerespectarea obligațiilor prevăzute de legislația specifică transporturilor rutiere iar firma a fost sancționată în conformitate cu prevederile HG 69/2012. Astfel, inspectorii au aplicat sancțiuni contravenționale în valoare totală de 16.000 de lei pentru nerespectarea de către acesta a obligației de a deține la bordul autovehiculului și sau la sediul firmei, a documentelor specifice transportului de persoane respectiv pentru menținerea în funcție a unor persoane care concură la siguranța circulației fără ca acestea să dețină avize medicale și psihologice valabile și sau certificat de pregătire profesională. Aceste sancțiuni sunt clasificate ca fiind abateri grave, potrivit legii.
În anul 2019, operatorul de transport a fost sancționat cu amendă în cuantum de 9.000 de lei pentru faptul că autovehiculul verificat (cel implicat în accident, nota redacției) nu era clasificat/încadrat corespunzător (nu era clasificat pentru a transporta persoane, nota redacției), conform reglementărilor specifice în vigoare. Această abatere este clasificată ca fiind foarte gravă. Vă informăm că pentru niciuna dintre sancțiunile menționate mai sus, în legislația specifică transporturilor rutiere nu este prevăzută măsura complementară de suspendare a licenței de transport. Totodată, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transporturi Rutiere a dispus ca în perioada imediat următoare să se efectueze un control de fond la sediul operatorului de transport Gurzău Trans pentru verificarea activității acestuia”, se arată în cele două adrese primite la solicitările cotidianului nostru, din partea ISCTR București.
Consiliul Județean nu a putut solicita retragerea licenței de traseu și nici nu considera oportună această măsură
În mod normal, orice om de bună credință, având în fața ochilor toate aceste constatări pe care legea le denumește cu claritate ca fiind “grave și foarte grave”, cu atât mai mult cu cât consecința a fost moartea unui copil, ar considera că retragerea licenței de transport sau măcar a licenței de traseu, ar fi măsuri nu doar corecte, cât mai ales unele care să ne ferească pe viitor de repetarea unor astfel de tragedii. Cu toate acestea, firma își desfășoară în continuare activitatea, fiindu-ne greu să credem că parcul auto al întreprinderii a fost schimbat peste noapte sau că în locul băncuței plasate în spatele microbuzului, au apărut scaune omologate, noi, bine înșurubate în podea. În răspunsul adresat cotidianului nostru de reprezentanții Consliliului Județean Sălaj, se menționează:
„Referitor la adresa dvs. înregistrată la instituţia noastră cu nr. (…) vă comunicăm următoarele: Operatorul de transport S.C. Gurzău Trans S.R.L. a avut, în cursul anului 2018 o sesizare adresată instituţiei noastre cu privire la comportamentul conducătorului auto şi a respectării Programului judeţean de transport public de persoane prin curse regulate pe perioada 2014 – 2019 (întârzieri). Aspectele referitoare la nerespectarea programului au fost verificate, operatorul fiind avertizat în vederea remedierii acestora.
Retragerea licenţei de traseu, poate fi făcută în conformitate cu prevederile art. 28 din Ordinul Ministrului Internelor şi Reformei Administrative nr. 353/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare (Ordinul este abrogat în urma modificării legii 92/2007, prin Legea 328/2018), în următoarele cazuri: Retragerea licenţei de traseu se face de către agenţia A.R.R. emitentă în următoarele cazuri:
– Când nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberării acesteia;
– În cazul săvârşirii de către operatorul de transport rutier a unor abateri grave, după cum urmează:
– Când licenţa de traseu a fost obţinută prin furnizarea unor documente care conţineau informaţii eronate;
– Când operatorul de transport rutier, deţinător al licenţei de traseu, a încredinţat spre efectuare altui operator de transport rutier curse prevăzute în graficul de circulaţie aferent licenţei de traseu;
– În cazul săvârşirii de către operatorul de transport rutier a unor abateri repetate, după cum urmează:
– În cazul transportului judeţean, când operatorul de transport rutier a efectuat mai puţin de 95 la sută din totalul curselor prevăzute în graficul de circulaţie al licenţei de traseu a se efectua într-o lună calendaristică;
– Când operatorul de transport rutier a înlocuit de mai mult de 3 ori unul dintre vehicule fără respectarea prevederilor art. 18 alin. (2);
– La încetarea activităţii operatorului de transport rutier;
– La retragerea licenţei de transport.
– În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi c), retragerea licenţei de traseu se face în baza solicitării motivate a administraţiei publice judeţene.”
În condițiile date, retragerea licenţelor de traseu pentru operatorul Gurzău Trans nu se justifică prin prisma prevederilor legale mai sus invocate și nici ca urmare a accidentului petrecut, în acest caz urmând a fi atrasă răspunderea penală a celor care vor fi găsiți vinovați. Pe de altă parte, această măsură ar prejudicia drepturile beneficiarilor serviciilor publice de transport public judeţean de persoane prin curse regulate, întrucât operatorul de transport asigură, în baza acestor licențe transportul persoanelor pe traseele atribuite în condițiile legii”.
Concluziile sunt lesne de tras pentru fiecare dintre noi, cei care suntem spectatori, dar, în multe cazuri, avem copii care sunt duși și aduși de la școală cu microbuzele școlare: un copil moare în urma unui lanț de abateri întins pe parcursul unor ani, abateri cât se poate de grave și totuși, legea nu permite fie și temporar până la lămurirea situației și din rațiuni logice, suspendarea licenței de traseu ori a celei de transport pentru care firma oricum nu avea clasificare.
Registrul Auto Român: “Firma nu a mai solicitat certificat de clasificare din anul 2016”
Ultima instituție dintre cele trei responsabile cu legalitatea activităților de transport național, județean și local, instituție la care am apelat pentru lămurirea situației în întregul ei, a fost Registrul Auto Român (RAR). Și răspunsul primit de la RAR, structura centrală de la București, a fost unul cel puțin șocant. Directorul RAR la nivel național, Adrian Dincă, ne-a comunicat printr-o adresă oficială că această societate își desfășura activitatea în condiții de ilegalitate din punctu de vedere al clasificării, pentru că aceasta nu deținea unul dintre cele mai importante certificate, și anume clasificarea. Mai precis, nu era îndreptățită prin lege să transporte persoane. Cu toate acestea, timp de aproape trei ani, microbuzele acestei societăți au circulat nestingherite pe drumurile sălăjene, până când inevitabilul s-a produs. Iată ce a transmis RAR cotidianului Magazin Sălăjean: “(…) Pentru autovehiculul cu numărul WV1ZZZ2DZ1H030479 și seria de identitate E-457591 vă comunicăm că nu s-a mai solicitat eliberarea unui certificat de clasificare din data de 2 septembrie 2016”.
Orice concluzie este de prisos de vreme ce, după o lună de la această tragedie, prea multe lucruri nu s-au schimbat pe traseu, în afara unor consecințe venite în urma luării măsurilor procedurale ce țin de aspectul penal al cauzei. Pentru societatea și persoana responsabilă de acestă tragedie, viața merge mai departe. Pentru familia copilului dispărut, merg mai departe doar suspinele și lacrimile care nu se vor sfârși niciodată.
cum ????
politia ruriera de ce nu opreste si verifica zilnic aceste masini ? de ce sunt platiti? sa ne apere pe noi, si nu pe INFRACORII / CRIMINALII DE PSD-isti !!!
nevasta CRIMINALULUI este mare PSD-ista, tinuta in brate chiar de Presedintele Consiliului Judetean TIBERIU MARC !!!
pai daca ma prind pe mine asa, imi fac astia dosar penal !! dar asta e caine de la PSD si poate fura si sa OMOARE oameni in continuare !!!
Cum sa circuli 3 (trei!!!) ANI fara sa ai clasificare? Cum sa comiti atatea ilegalitati sub nasul autoritatilor si sa nu se intample altceva decat ceea ce era previzibil, adica sa moara un om nevinovat??? Ceea ce citesc aici este strigator la cer iar raspunsul consiliului judetean este de neinchipuit! Pai se pericliteaza bunul mers al curselor, dar cu punerea in continuare in pericol a unor vieti omenesti cum ramane??? Incredibil, ramai mut de uimire!!!!
de ce nu spuneti ca erau protejati de mafia PSD-ista !
Toata lumea stia asta dar nimeni nu zice !
Rusine noua ca ne lasam calcati in picioare de acesti nemernici !
Multumesc !
Semnat un cetatean !
Poliția să controleze și între crasna panic ce-l puțin elevii dimineața
Felicitari pentru acest articol foarte bine documentat care ne lamureste ce s-a intamplat.
Giulia a fost victima acestui capitalism puturos, cu o privatizare fortata. Legile sunt stramb facute, favorizand patronii si sacrificand cetateanul de rand.
La fel a fost si crima de la Colectiv unde au murit arsi de vii zeci de tineri. Leprele de parlamentari au scos lege cu care patronii de la Colectiv au deschis un club de noapte intr-o sala cu o singura USA si cu geamurile zidite. Procesul se tot judeca si reia de ani de zile !
Gurzau a sponsorizat concursul Politistul Prietenul Meu care a avut loc la Jibou zilele trecute