Deținătorii de autovehicule, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice, sunt obligați de legislația în vigoare să încheie pentru acestea contracte de asigurare de răspundere civilă auto sau, după cum mai sunt acestea cunoscute, polițe RCA. În momentul de față, calculul valorii polițelor RCA se face ținându-se cont, în esență, de capacitatea cilindrică a motorului mașinii, de vârsta șoferului, cât și de numărul evenimentelor rutiere în care a fost implicat acesta din vina lui, dar Consiliul Concurenței (CC) recomandă ca valoarea RCA să se stabilească în funcție de mai mulți parametri.
Legislația din țara noastră stabilește că, pentru acoperirea eventualelor daune provocate cu mașina proprie, cei care au o mașină înmatriculată sau ce urmează să fie înmatriculată în țara noastră trebuie să încheie o asigurare de răspundere civilă auto.
În prezent, valoarea polițelor RCA se stabilește, de principiu, în funcție de capacitatea cilindrică a mașinii, de vârsta șoferului acesteia și de clasa de bonus-malus în care se încadrează șoferul. Sistemul bonus-malus este utilizat de mai multă vreme în România, dar, în 2017, sistemul a suferit modificări și permite șoferilor care nu au provocat daune cu mașina proprie în anul anterior să beneficieze de o reducere a prețului pe care aceștia îl plătesc pentru o poliță RCA.
De-a lungul anilor, Consiliul Concurenței a făcut mai multe recomandări privind emiterea polițelor RCA, unele dintre acestea regăsindu-se în varianta în vigoare a legislației privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Totuși, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, prețul polițelor RCA ar putea să țină seama, ca în cazul asigurărilor CASCO, inclusiv de zona în care locuiește proprietarul mașinii (mediu urban – aglomerat și mediu rural – mai puțin aglomerat), dar și de faptul că mașina este condusă și de o altă persoană decât proprietarul sau utilizatorul obișnuit al acesteia.
Suplimentar, Consiliul Concurenţei recomandă ca polițele RCA destinate persoanelor fizice să nu se mai poată încheia pe o lună, așa cum se întâmplă în prezent, ci doar pe șase sau 12 luni. CC a făcut această recomandare deoarece s-a constatat o creștere a numărului celor care circulă cu mașina fără a avea o poliță RCA valabilă, aceștia încheind o poliță RCA pe o lună și apoi uitând să o reînnoiască.
Spre sfârșitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a amendat nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei. Astfel, potrivit CC, aceste firme au făcut mai multe înțelegeri care au avut ca scop majorarea tarifelor RCA.
Așa după cum prevede legislația în vigoare, asigurătorii RCA pot folosi, pentru a calcula tariful primei de asigurare, și criterii de risc, indici de încărcare, coeficienți de majorare sau de corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementari ale Autorității de Supraveghere Financiară, cât și „istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat”.