Dacă staționează neregulamentar, pe lângă mașinile parcate pe partea carosabilă, și cele parcate pe trotuarele din orașe ar putea fi ridicate, potrivit unei inițiative legislative ce a fost pusă recent în dezbatere la Senat și care vizează modificarea Codului rutier.
Modificarea situațiilor în care s-ar putea ridica mașinile parcate ilegal se regăsește în Propunerea legislativă pentru modificarea alineatului 1 al articolului 64 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Proiectul de act normativ a fost pus de curând în dezbaterea senatorilor și are nevoie, pentru a se putea aplica, de aprobarea Parlamentului, de semnătura președintelui țării și de oficializare, prin publicarea în Monitorul Oficial.
În esență, proiectul mai adăugă o situație în care mașinile parcate ilegal vor putea fi ridicate. Mai exact, dacă proiectul de act normativ va ajunge să se aplice, poliția rutieră va putea dispune ridicarea mașinilor ce staționază neregulamentar, fără a se ține seama dacă sunt parcate pe carosabil sau pe trotuar.
În prezent, după cum este prevăzut în Codul rutier, poliția rutieră “poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”. Așadar, în momentul de față, mașinile parcate ilegal pe trotuar nu pot fi ridicate de către autorități.
Potrivit legislației rutiere în vigoare, mașinile pot fi parcate pe trotuare doar dacă există indicatoare sau marcaje în acest sens și dacă, după parcarea mașinii, mai rămâne un spațiu pentru circulația pietonilor de cel puțin un metru lățime.
Inițiatorii proiectului consideră că “poliția este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o mașină parcată neregulamentar într-un spital sau o școală sau o grădiniță. Sau în cazul în care prin staționarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinți cu copii mici sau persoane cu dizabilități – sunt forțați să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situații, din cauza formulării actuale a legii, poliția nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul”.