Aproximativ 276.000 de lei a strâns Primăria municipiului Zalău, anul trecut, de pe urma conducătorilor auto care au parcat sau au staționat ilegal în diferite locuri din municipiu. Conform datelor transmise de municipalitate, 588 de șoferi au parcat pe spațiile verzi sau au blocat căile de acces în diferite instituții, unele de importanță majoră, și alți 140 au parcat ocupând abuziv locurile speciale desemnate taximetriștilor din municipiu. 87 de sălăjeni s-au jurat că sunt sub grad de handicap, astfel încât au parcat liniștiți pe locurile destinate exclusiv persoanelor cu dizabilități, acești șoferi neavând în realitate alt handicap în afara lipsei bunului-simț.
Zălăuanii care au parcat ilegal în 2018 au îmbogățit statul cu aproape 300.000 de lei
Au oprit neregulamentar și au staționat, în Zalău, anul trecut, peste 1.800 de conducători auto, amenzile primite de aceștia fiind în cuantum de 198.000 de lei. Nici șemecherii care au ocupat abuziv locurile plătite de alții nu au stat deoparte. 107 conducători auto au mers pe principiul “ce-i al tău e și al meu”, astfel încât au ocupat abuziv locurile pentru care alții plătesc lunar sau anual sume deloc mici. În total, aproximativ 2.800 de conducători auto au încălcat normele legale în vigoare, în 2018, referitoare la parcarea pe drumurile publice iar frumoasa sumă de aproape 300.000 de lei a ajuns în visteria municipiului, doar din amenzile date de Poliția Locală pe segmentul parcărilor.
Mai sunt și cazuri rămase nesancționate, cum ar fi cele ale unor angajați care parchează în fața unor instituții, parcări efectuate zilnic, cu blocarea căilor de acces pietonal, blocarea trotuarelor sau a trecerilor de pietoni, cazuri prezentate degeaba se pare, de nenumărate ori, de cotidianul nostru, având în vedere că aceste așa – zis personalități, merg în continuare înainte și parchează ilegal cu încălcarea legii și a celor mai elementare norme de educație și bun-simț.
Crește numărul autovehiculelor în timp ce parcările noi le avem doar pe hârtie
Lăsând la o parte aceste considerente pentru care unii șoferi aleg să parcheze încălcând legea, problema locurilor de parcare în municipiu este una departe de a fi rezolvată.
Acest mare neajuns, locurile de parcare insuficiente reprezintă una dintre cele mai mari și dureroase probleme cu care zălăuanii și cei care tranzitează municipiul se confruntă în prezent este cea a numărului insuficient de locuri de parcare. Este vorba despre toate zonele din municipiu, fără excepție, fie că vorbim de centru sau de cartiere: în fiecare loc există această problemă cu care ne confruntăm de decenii. La nivelul municipiului Zalău, situația locurilor de parcare, raportat la fluxul de autovehicule existent zilnic în municipiu, este una dezastruoasă. În Zalău există puțin peste 6.300 locuri publice de parcare, ultima parcare dată în folosință fiind cea din zona Stadion. Avem 37 de parcări fără plată, 13 locuri parcare arondate centrului de informare turistică, locuri parcări cu plată 2.264; parcări de reședință 3.983 (cărora li se adaugă și cele 25 de noi locuri de parcare din cartierul Stadion) .
Există și străzi pe sens unic cum ar fi Crinului, Simion Oros sau Nicolae Titulescu pe care nu sunt amenajate parcări, dar pe care se staționează sau se oprește, acest lucru fiind permis de lege cât timp se păstrează spațiu pentru trecerea unui autovehicul.
Nu este o soluție bună însă, în mod cert, este una existentă și pe alte străzi și care nu va dispărea în următorii ani. Mai există un număr de 3.243 garaje și copertine amplasate pe domeniul public, distribuite astfel: Dumbrava Nord 485, Dumbrava II 513, Simion Bărnuțiu 582, Păcii 48, Centru 834, Traian/Grădina Poporului 20, Brădet 419, Stadion 191 (urmează construirea unei noi parcări în această zonă), Porolissum 151. Aceste garaje nu rezolvă, însă, problema de bază cu care șoferii se confruntă, și anume parcarea pe raza municipiului. Multe dintre ele sunt ridicate ilegal, altele sunt folosite în alte scopuri decât cel stabilit prin contract. Acestea din urmă au soarta ca și pecetluită, urmând să dispară, rând pe rând, din cartiere.
Garajele-depozit ale zălăuanilor, luate în collimator de municipalitate
Primăria a făcut un calcul, luând în considerare o suprafață între 14 mp și 20 mp ca un optim pentru un garaj, rezultând faptul că doar 42 la sută din garajele cu autorizații temporare pot fi considerate eficiente. Celelalte 49 la sută sunt mai mari de 20 mp sau 9 la sută sub, 14 fiind, practic neutilizabile pentru parcare.
Aceste 3.224 garaje ocupă o resursă esențială de teren (circa 65.000 mp) care poate fi eficientizată prin transformare în parcări la sol (5.300 locuri) sau în parcaje multietajate hidraulice (5.300 -15.900 locuri). Zonele cu cel mai mare număr de garaje cu autorizații temporare sunt Dumbrava Nord, Dumbrava II, Brădet și Stadion. În completarea acestor zone, există un număr însemnat de garaje amplasate și în spatele locuințelor colective care mărginesc principalele artere ale municipiului.
Majoritatea parcărilor de reședință amenajate la sol (nu în garaje) se află în cartierul Dumbrava Nord, o zonă cu o densitate ridicată a populației.
În cartierul Simion Bărnuțiu, unde densitatea populației este cea mai mare sunt disponibile doar 534 de locuri de parcare rezidențială alături de aproximativ 400 de garaje. Un număr total insuficient. Un deficit de locuri de parcare apare și în cartierele Dumbrava I-II și Meteo, se arată în analiza municipalității. Astfel zonele cu cea mai mare cerere de parcare se concentrează în lungul bulevardului Mihai Viteazul, mai ales în zona cuprinsă între străzile Tudor Vladimirescu și Simion Bărnuțiu, precum și cartierul Simion Bărnuțiu. La nivelul acestor zone nu sunt respectate prioritățile PUG în ceea ce privește nevoia de parcare care trebuie satisfăcută: 1 loc de parcare la 5 locuințe și 1 loc de parcare la 3 apartamente. Sunt așteptate măsuri drastice pentru ca aceste situații să fie în sfârșit eliminate, cunoscute fiind tărăgănările și ședințele interminabile care mereu se lăsau cu “vom vedea” și „vom face”, un aport distructiv în această privință avându-l și unii locatari care nu au înțeles că un garaj trebuie să funcționeze strict în acest scop și nu în depozit de mărfuri sau vechituri, mașina fiind parcată lângă imobil, spre disperarea celorlalți locatari care în acest fel nu găsesc niciodată un loc liber în apropiere de blocul în care locuiesc.
Cand nu ai locuri de parcare suficiente pentru cate masini exista in Zalau, mi se pare o nepasare crunta sau chiar complicitate la situatia existenta din partea autoritatilor locale.
Ia sa verifice DNA in cate cazuri de parcare ilegala,agentii de parcari au intocmit amenzi si cate din acestea s-au rezolvat prim matrasire si musamalizare prin grija alora de la Corb Control a Primariei…Corb la corb nu-si scoate ochii….Cunostintele si bastanii au parte de tratament preferential..Se rupe procesu’ si nu se mai plateste pentru cine stie si cunoaste…….Ia sa faca un control amanuntit organili inca de pe vremea pe cand se si ridicau masini la Liceul 1…Nu-i demult,5-7 ani,oricum faptele nu-s prescrise inca…Pana nu da amnistie si gratiere PSD
Faceti parcari de la 0, in afara strazilor, nu prin ingustarea carosabilului, cum s-a mai facut! Traficul e oricum o mare pb. si ar trebui facute cat mai multe extinderi la 3 si 4 benzi pe arterele importante, unde spatiul permite.