Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei a luat, recent, o decizie importantă ce va afecta mii de familii de români, în special pe cele cu probleme financiare și care își duc traiul de la o lună la alta cu mare greutate. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a dat unor mari furnizori de electricitate dreptul sa le taie curentul rău-platnicilor, în cazul în care aceștia refuză să depună în avans, într-un cont, contravaloarea facturilor pentru următoarele trei luni. Potrivit ordinului ANRE, ce a fost publicat în Monitorul Oficial, acei români care întârzie cu plata curentului ar putea ajunge să achite și electricitatea pe care n-au consumat-o încă (un cost estimat), dacă nu vor să rămână fără curent electric în apartament sau în gospodărie.
Până acum, cei ce întârziau cu plata și erau în prag de debranșare, nu suportau penalizări fiind necesar doar să plătească restanțele către furnizorul de electricitate.
Odată adoptat noul ordin al ANRE, situația devine mai complicată, pentru că o mare parte dintre furnizori deține deja dreptul de a cere garanții bănești tuturor acelor clienți care ajung în pragul debranșării de cel putin 2 ori pe an, pe motiv de neplată a facturilor. Dacă acesta își achită factura la timp, garanția rămâne neatinsă. În cazul în care, plățile încep, din nou să întârzie, atunci, furnizorul va lua banii din contul de garanție.
Potrivit noii legi, nu toți furnizorii pot cere garanții de la oameni, ci doar cei de la ultima instanță, cum ar fi Enel, CEZ și EON – obligați de lege să livreze electricitate către toți clienții care le-o cer, indiferent dacă aceștia obișnuiesc să își plătească la timp facturile sau nu. Totuși, pentru a-i împiedica pe furnizori să aplice această prevedere în cazurile cu probleme serioase, ANRE a menționat în ordin că furnizorii n-au dreptul să le ceară garanții „consumatorilor vulnerabili”. Această protecție este însă, departe de a fi una cu adevărat valabilă în situațiile miilor de familii care trăiesc de pe o zi pe alta. Problema este că, la noi, consumatori vulnerabil sunt doar persoanele înscrise în bazele de date ale instituțiilor de protecție socială, însă în realitate sunt mii de situații în care familiile cu o mamă crește singură doi sau trei copii, familiile cu persoane în vârstă, cu venituri extrem de mici și alte cazuri, nu vor fi protejate în fața acestei decizii.