Serviciul de urgență 112 va intra într-o perioadă de modernizare capitală. Serviciul de Telecomunicații Speciale care îl gestionează a demarat o licitație pentru modernizarea și extinderea sistemului. Prin îmbunătățirile aduse, localizarea se va face mult mai precis, sistemul 112 va fi interconectat cu eCall, sistemul de urgenţă montat pe maşini, și de asemenea ar putea fi introdus și conţinut video pentru o mai bună informare a echipelor de intervenție.
Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU), denumit şi serviciul 112, intră în „reparaţii capitale“. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, care îl gestionează, a demarat o licitaţie pentru modernizarea şi extinderea sistemului 112. Astfel, localizarea celor care au nevoie de ajutor se va face mult mai precis.
Serviciul de urgenţă 112, adică Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU), avea nevoie de mult timp de modernizare, iar acum Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a demarat o licitaţie.
Modernizarea infrastructurii hardware şi software a SNUAU se va face cu fonduri europene, iar contractul este estimat la 184,7 milioane de lei.
Concret, modernizarea constă în realizarea unui sistem informatic centralizat de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă, modernizarea punctelor de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă şi realizarea componentei de rezervare comunicaţii date WAN/MAN.
“În arhitectura actuală a sistemului, centrele 112 recepţionează şi gestionează în mod independent apelurile de urgenţă din aria sa de responsabilitate, fără ca aplicaţia 112 actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare din centrele 112 având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanţă cu tehnologiile hardware-software şi limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare, care presupun iniţierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgenţă. Practic, în astfel de situaţii, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât şi dispeceratele agenţiilor de urgenţă sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgenţă, din cauza numărului limitat de operatori şi dispeceri existenţi la nivel local“, se arată în caietul de sarcini al licitaţiei.
În prezent, la nivel național, Serviciul pentru Apeluri de Urgenţă este format din 41 de centre 112. La acestea se mai adaugă şi agenţiile de urgenţă Ambulanţă-ISU/SMURD, Poliţie şi Jandarmerie, de la nivel local, care sunt interconectate. Cu alte cuvinte, după cum se ştie, atunci când apelezi numărul de urgenţă 112, apelul este direcţionat către un centru judeţean de preluare a apelurilor 112 în baza informaţiilor de jurisdicţie administrativă.