Așa cum cotidianul nostru vă anunța, în urmă cu câteva luni, despre păcălelile grandioase și țepele pe care comercianții le dau cu precădere în mincinoasa sărbătoare a cumpărăturilor denumită „Black Friday”, dar și cu alte ocazii, iată că acest lucru este confirmat în mod oficial. Reducerile de Black Friday sunt, în cea mai mare parte, niște păcăleli, minciuni sfruntate pe baza cărora comercianții și marii vânzători se îmbogățesc, practic, peste noapte, evident, cu consimțământul clienților care iau drept bune ofertele prezentate în reclame multicolore care anunță reduceri promoționale mari. „De Black Friday au fost stabilite de cele mai multe ori preţuri practicate deja de multe luni, nefiind de fapt reduceri speciale, a declarat, joi, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
„Ce am constatat noi este că preţurile care apar ca fiind reduceri semnificative faţă de preţul uzual nu sunt de fapt nişte reduceri speciale pentru Black Friday, sunt de mult ori preţuri care erau practicate deja de mai multe luni de comercianţi, deci asta este o situaţie des întâlnită. Legea spune că poţi să afişezi o promoţie dacă e o reducere a preţului pe care l-ai practicat în trecut. Dacă luni de zile ai avut promoţia X, înseamnă în realitate că ceea ce apare ca promoţie e preţul normal şi nu faci, de fapt, nicio reducere”, a explicat Chiriţoiu la Parlament.
El a precizat că instituţia pe care o conduce a trimis un raport în acest sens către Protecţia Consumatorului, care este abilitată legal să verifice respectarea legislaţiei, adică modul în care sunt informaţi consumatorii în privinţa preţurilor.
„În acelaşi timp, acolo unde avem suspiciuni la încălcarea Legii concurenţei, deci nu a Legii protecţiei consumatorului, am declanşat noi o investigaţie, pentru a ne lămuri în ce constau suspiciunile. Suspectăm că sunt situaţii în care platformele îşi avantajează produsele proprii, că nu sunt neapărat mai ieftine decât alte produse oferite la vânzare, dar îndrumă clienţii spre produsele proprii în dauna produselor oferite de alţi producători prin intermediul aceleaşi platforme”, a adăugat preşedintele Consiliului Concurenţei. Întrebat câte firme sunt în această situaţie, el a arătat că în privinţa promoţiilor este vorba despre un număr mare din vânzările Black Friday.
„Mare parte din ele sunt afectate de această practică a unor aparente promoţii. Sancţiunile prevăzute de lege sunt de competenţa APC”.
Prin urmare pe lângă atenția sporită de care trebuie să dăm dovadă atunci când alegem să achiziționăm un produs scos la vânzare în perioada acestor “promoții”, specialiștii ne sfătuiesc să ne pregătim din timp și să studiem ofertele afișate pe o perioadă mai mare de timp pentru a putea compara în final ofertele vechi cu cele așa-zis promoționale și a constata dacă într-adevăr avem de-a face cu o reducere adevărată sau, așa cum de fapt se întâmplă, cu o păcăleală în toată regula.
Cine știe să comande pe net trebuie să știe și să verifice prețul pe site-uri anume făcute pentru asta!