Traficul zălăuan se apropie, încet dar sigur, de pragul colapsului, mai ales în orele dimineții și cele de după amiaza. Zilnic, de la ora 7 și până aproape de ora 9, și după-amiaza, la terminarea programului, traficul în municipiu devine o adevărată pedeapsă pentru conducătorii auto. Numărul record de înmatriculări auto din ultimele luni au făcut ca situația, oricum scăpată de sub control, să fie și mai gravă. Doar dacă luăm în calcul faptul că în luna septembrie au fost înmatriculate peste 1.400 de autoturisme în Sălaj, continuând cu situația de la RAR, acolo de unde aflăm că programările au ajuns până în primăvara anului viitor, putem realiza cu ușurință ce ne așteaptă de acum înainte.
Ritmul în care sălăjenii înmatriculează mașini este amețitor, fapt ce va face ca nu peste mult timp, blocajele în trafic să nu fie doar coșmarurile de dimineață și după-masa, la începerea și terminarea programului de muncă al zălăuanilor. Nu suntem departe, în acest ritm, de situația în care literalmente nu vom mai putea circula dimineața cu autoturismul. Dacă pentru municipii precum București, Cluj Napoca sau Oradea, situația aceasta (prezentă peste tot în marile orașe) este oarecum justificată, la noi este greu de acceptat faptul că s-a ajuns într-o situație similară cu cea din marile municipii ale țării.
Dispecer către șofer: “Ai pierdut deja o jumătate de oră!”
Miercuri dimineața, la ora 7.45, autobuzul care cobora din Brădet, pe strada Corneliu Coposu, s-a oprit la jumătatea străzii, la capătul dopului format în intersecția de la Silvania.
Dispecera țipa la șoferul de pe autobuz, ajuns și el la capătul răbdării, cerându-i socoteală că la ora 7.50 trebuia să plece deja din Dumbrava, iar el nu ajunsese nici măcar în centru.
– Nu știm ce să mai facem. Uitați, este fără zece, la ora aceasta eu trebuia să fiu pe retur, plecat din Dumbrava. Abia am coborât din Brădet ne-a spus un șofer care își pierduse răbdarea așteptând. Autobuzul a făcut, pe toată porțiunea de pe strada Corneliu Coposu, aproximativ 12 minute, traseu pe care un autobuz îl parcurge în mod normal în aproximativ două minute. Uneori timpul ajunge și la 15 minute, la orele dimineții.
Șoferii claxonau, înjurau, transpirau, copiii săreau din mașini, unii conducători auto fentau coloana și treceau pe linia continuă pentru a mai câștiga câteva minute. Aceeași situație și pe Gheorghe Doja, unde “dopul” de mașini ajungea în dreptul magazinului Unicarm, și pe Simion Bărnuțiu, și pe oricare altă stradă importantă din municipiu.
Managementul traficului: o poveste de milioane, cu loc de veci în Zalău
Pe lângă toate aceste neajunsuri, nesimțirea unor șoferi, lipsa de respect în trafic, nerespectarea regulilor de circulație agravează în mod invariabil această situație. Sistemul de management al traficului, care includea inclusiv camerele de luat vederi menite să supravegheze video traficul din municipiu, sincronizarea semafoarelor și alte avantaje ale acestui proiect, sunt investiții moarte și îngropate deja pentru totdeauna. Astfel, unul dintre cele mai mari proiecte derulate de către municipalitate, nu este funcţional nici la cinci ani de la finalizarea investiţiei.
În timp ce fosta conducere a Primăriei arată cu degetul spre Poliţie, instituţia din urmă susţine că proiectul are mai multe lacune. În aprilie 2013 era finalizată o investiţie de peste 15 milioane de lei, finanţată prin POR, care transforma Zalăul în primul oraş din ţară ce dispunea de dispozitive de detectare a şoferilor care trec pe roşu. Sistemul de management al traficului a prevăzut, printre altele, montarea a şase camere video pe bulevardul Mihai Viteazul, în cele mai aglomerate intersecţii, în vederea optimizării circulaţiei în toată zona de intervenţie urbană şi pentru creşterea siguranţei circulaţiei.
Astfel, pe sensul Satu Mare-Cluj, camerele cu radar sunt montate în intersecţiile cu stăzile Armoniei (în zona Uz Casnic), Tudor Vladimirescu (lângă magazinul Profi) şi 9 Mai (lângă Ceas). Pe sensul Cluj – Satu Mare, camerele există – tot degeaba, evident – la intersecţia cu strada Corneliu Coposu (în apropiere de Primărie), în parcarea mare de vizavi de Zahana şi la ieşirea de la Lidl. Acest management al traficului cuprindea nu doar camere și semafoare sincronizate optim, ci și un dispecerat care, prin metode și soluții specifice, să reușească să facă în așa fel încât zonele problemă din oraș să fie mai bine coordinate la anumite ore, în sprijinul șoferilor, pietonilor, bicicliștilor și pentru evitarea stresului participanților la trafic, a aglomerației și a evenimentelor rutiere. Acesta este cel mai mare proiect de acest gen din țară și a rămas, din motive pe care nu și le mai asumă nici Primăria, nici Poliția, o investiție moartă pentru totdeauna și un exemplu cât se poate de elocvent al impotenței autorităților și incapacității de a conlucra, de a găsi împreună soluții și de a folosi fiecare oportunitate și ban investit, pentru ca el să nu rămână irosit. Se invocă lipsa unui cadru legislativ solid care să permită un parteneriat Poliție-municipalitate, pentru acest proiect. Basme!
Nu mai amintim eterna problemă a șoselei de centură a Zalăului, un neajuns major care ne afectează zi și noapte, indiferent că suntem locuitori ai străzilor scuturate permanent de TIR-uri și trailere,ori șoferi și pietoni expuși unui pericol de accidente grave, permanent. Vieţile omeneşti, curmate sub roţi de TIR, clădiri distruse, panică şi groază în rândul cetăţenilor, pericole la tot pasul. Dacă amintim şi ultima nenorocire, accidentul din Brădet în care, ca prin minune, nimeni nu şi-a pierdut viaţa însă pagubele provocate au depăşit 1 milion de euro, nu mai este nimic de adăugat.
Străduțe blocate în continuare în municipiu
Agitația noastră – singurul cotidian care a luat atitudine împotriva blocării fără drept, de către autoritățile județene și municipale a unor străzi din plin centrul municipiului, a rămas fără un răspuns concret din partea celor responsabili. În continuarea vieții chinuite de traficul tot mai sufocat, două străzi din Zalău, rămân blocate: cea din fața Prefecturii și cea din fața Primăriei, două străduțe care, dacă ar fi redate traficului rutier ar degreva vizibil traficul din centrul municipiului, rămân pe mai departe blocate de autorități, pentru două-trei mașini așa–zis oficiale care se lăfăie pe aceste străzi. “Le ținem blocate pentru oaspeții care vin și ne vizitează” sau “Nu rezolvăm nimic dacă deblocăm strada Unirii”, se scuză pe mai departe autoritățile. Câți oficiali ați văzut voi în acest an, atâția au văzut și ei, cei care mențin despotic aceste decizii, blocând fără niciun drept străzi parte din domeniul public, din spațiul nostru, al tuturor. Pentru că cei care ne conduc nu înțeleg faptul că orice metru pătrat este decisiv și are influență asupra traficului zălăuan, ajuns în prag de colaps. Pentru că două străzi blocate irațional înseamnă alte zece străzi care rămân sufocate de trafic, din această cauză.
Felcitari Radu Capilnasiu si Ionel Ciunt