Suntem mai deștepti dacă învățăm limbi străine? Probabil mulți ar răspunde la această întrebare cu nu, dar studiile psiologice au demostrat că învățarea limbilor străine reprezintă un câștig major în procesul de dezvoltare cognitivă a fiecăruia dintre noi. Invățarea limbilor străine stimulează procesul de gândire și îmbunătățește funcționarea creierului, forțându-l să recunoască cuvintele, să negocieze înțelesurile și să le utilizeze în diferite limbi, fiind în permanență pregătit să facă trecerea de la o limbă la alta; învățarea unei limbi exersează memoria, și ferește creierul de degradare intelectuală, inclusiv de Alzheimer, conform studiilor efectuate de specialiști;
Cunoașterea unei limbi străine este de asemenea o cerință actuală, pe care trebuie să o îndeplinească orice cetățean european modern pentru a comunica în cadrul relațiilor sociale, economice sau politice cu alți cetățeni europeni, pentru obținerea unui loc de muncă, pentru studiu, cercetare și perfecționare sau în scop turistic și cultural.
Învățarea limbilor străine este promovată și susținută de Consiliul Europei care a propus o zi a limbilor străine, care să fie celebrată în fiecare an pe data de 26 septembrie. Drept urmare, în întrega Europă se desfășoară anual evenimente specifice, care marchează această sărbătoare. Proiecte, jocuri, discuții, conferințe, emisiuni radio sunt doar câteva din activitățile care au loc în Europa în ziua de 26 Septembrie, sau cu câteva săptămâni înainte și după această zi.
La Școala Gimnazială ‘Mihai Eminescu’ Zalău, o școală în care disciplinele școlare sunt studiate în trei limbi materne – română, maghiară și germană, profesorii și elevii au fost cu atât mai dornici să se implice în celebrarea acestui eveniment. Ziua Limbilor Străine a fost marcată printr-un concurs între echipaje cu membri din diferite clase, în cadrul căruia elevii au trebuit să-și demonstreze cunoștințele generale răspunzând la întrebări despre Europa și limbile europene, dar și abilitățile de comunicare în mai multe limbi, deoarece întrebările la care au trebuit să răspundă au fost elaborate inedit, în limbile română, maghiară, engleză, franceză și germană, conform celor trei secții de învățare și a limbilor străine studiate în școală. Pentru aceasta, echipajele au fost costituite în așa fel încât să cuprindă cel puțin un cunoscător al fiecărei limbi cuprinse în chestionar. Întrebările, de tip grilă și deschise, au fost concepute în spirit ludic, interactiv, cu un grad de dificultate conform nivelului de vârstă al elevilor. Elevii participanți s-au implicat activ, au colaborat foarte bine în echipe, chiar dacă membri echipelor nu erau colegi de clasă, au comunicat foarte bine în cele cinci limbi și s-au simțit minunat. Succesul activității noastre ne îndreptățește să încurajăm și alte școli în desfășurarea unor astfel de evenimente.
Nu ne mai rămâne altceva de făcut decât să vă urăm:
Mult Noroc!, Good Luck!, Glück!, Bonne Chance!, Sok Szerencsét!
prof. Mihaela Temeş, Școala Gimnazială “Mihai Eminescu” Zalău