Conferința de lansare a proiectului “CRESC la Bibliotecă”, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), va avea loc joi, 14 septembrie, ora 9, la Biblioteca Județeană I. S. Bădescu – Sălaj, în P-ța Iuliu Maniu, nr. 13, Et. I, Sala Autorilor Sălăjeni.
Proiectul se înscrie în aria tematică a Educației prin Cultură și este dedicat celebrării Centenarului României Moderne. Alături de partenerii săi, bibliotecile județene din Brașov, Caraș-Severin, Dolj, Biblioteca din Zalău, își propune, în cadrul programului-pilot, conștientizarea unui grup de 12 copii și tineri, cu vârstele cuprinse între 12 și 16 ani, provenind din medii defavorizate, asupra valorilor și semnificațiilor legate de Primul Război Mondial și Marea Unire din 1918. Participanții vor beneficia de activități diverse: ateliere interactive, proiecții de film, prezentare de corespondență, realizarea unor interviuri pe tema dată etc., prin care, alături de bibliotecarii specialiști, vor învăța despre cum pot participa activ la aniversarea a 100 de ani de existență a României Unite.
Potrivit reprezentanților Bibliotecii Județene I.S.Bădescu, întregul proiect a fost gândit și conceput dintr-o perspectivă inovatoare, în ceea ce privește publicul țintă, conținutul și metodele lui. Activitățile proiectului vor cuprinde un atelier interactiv de istorie, numit Istoria Altfel, ce include și vizionarea de materiale vizuale legate de evenimentele ce au influențat destinul României în perioada Primului Război Mondial.
Al doilea atelier, numit “Istoria Citită”, constă în studiul corespondenței de epocă, adaptate specificului local, și instruirea copiilor/tinerilor în redactarea de scrisori, aceștia fiind încurajați să interacționeze cu grupurile selectate de către partenerii din celelalte județe, împărtășind experiența lor din timpul atelierelor.
Ultima activitate este intitulată “Istoria de Ieri, Azi”, în cadrul căreia copiii/tinerii vor realiza interviuri cu persoane ce vor relata amintirile lor, auzite sau citite, despre evenimentele din preajma Unirii României. Mai precis, este vorba despre surse de mâna a doua, de repovestirea experienței celor care au participat la Unire de către urmașii lor, cei care păstrează aceste amintiri de viață.
Proiectul a pornit de la nevoia de servicii culturale oferite de biblioteci audienței pasive, adică acelor tineri aflați în situații vulnerabile și de risc, cauzate de sărăcie și a accesului deficitar la cultură. În felul acesta, bibliotecile publice devin agenți activi și conștienți în întărirea coeziunii sociale a comunităților lor. Impactul proiectului vizează atât publicul țintă, cât și nivelul instituțional al bibliotecilor publice, care își vor diversifica oferta educațională. De asemenea, produsele proiectului (kitul educațional și testimonialele) vor fi diseminate între parteneri, în rândul școlilor și profesorilor interesați să preia modelul, precum și în instituțiile care oferă servicii culturale și sociale. Prin acest proiect ne propunem să valorificăm patrimoniul cultural local, să susținem accesul liber la cultură, să cinstim memoria Unirii din 1918, să promovăm diversitatea și toleranța. Prin aderarea la abordarea minți diferite, soluții comune, bibliotecile partenere doresc să încurajeze tinerii spre valorificarea moștenirii istorice și spre implicarea activă în celebrarea identității naționale.
Colaboratorii locali la proiectul amintit sunt: bibliotecile publice din Bocșa, Pericei, Mirșid; școlile gimnaziale Simion Bărnuțiu, Iuliu Maniu, Corneliu Coposu Zalău.
pe mircea pop nu=l sarbatoresc?