Europarlamentarul clujean Daniel Buda, membru al Grupului PPE şi al Comisiei de Agricultură şi Dezvoltare Rurală, al Comisiei de Dezvoltare Regională şi al Comisiei de Afaceri Juridice din Parlamentul European a iniţiat un raport care vizează ,,Creșterea implicării partenerilor și a vizibilității în activitatea fondurilor structurale și de investiții europene”.
Ideea principală care a stat la baza raportului inițiat de europarlamentarul Daniel Buda a pornit de la faptul că politica de coeziune este finanțată cu un buget de peste 350 miliarde euro, însă efectele pozitive sunt cunoscute mai puțin de către cetățeni, iar concluzia evidentă a fost că metodele de comunicare nu au fost întotdeauna cele mai eficiente. După cum s-a subliniat și în propunerea de raport, doar o treime din cei chestionați în Euro-barometrul din 2015 au auzit despre proiecte cofinanțate prin politica de coeziune și de efectul pozitiv asupra veții lor.
Politica de coeziune este instrumentul fundamental al UE prin intermediul căruia se reduc disparitățile dintre regiuni, se generează o creștere a ocupării dar, în același timp și o sprijinire a competitivității regiunilor UE. Investițiile prin politica de coeziune au creat un impact pozitiv asupra economiilor statelor membre. În aceeași măsură, au contribuit la creșterea calității vieții de zi cu zi dar, din păcate, avantajele investițiilor nu sunt percepute întotdeauna așa cum ar trebui de către cetățenii europeni.
Europa de astăzi se află în mijlocul unei crize sociale dominate de un climat de neîncredere. Toate acestea au loc în contextul creșterii tot mai accentuate mișcărilor antisistem, a Brexitului iar aceste tendințe de polarizare au generat diferențieri de abordare privind viitorul Europei cu viteze diferite de dezvoltare. Neindoielnic, comunicarea deficitară a contribuit la o astfel de stare de fapt.
Acest lucru se datorează în principal metodelor de comunicare ce se derulează în mod diferit în fiecare stat membru. Concret, conform datelor Euro-barometrului menționat, în Regatul Unit, doar 7% dintre cei chestionați aveau cunoștință despre investițiile UE, iar la polul opus, în Polonia, 76% dintre respondenți recunoșteau impactul pozitiv al proiectelor UE în regiunile în care locuiesc.
De aici desigur putem trage o primă concluzie și anume că se impune o mai bună coordonare între autoritățile publice, partenerii sociali și economici dar și societatea civilă pentru o mai bună comunicare a obiectivelor UE cu scopul de a crește interesul cetățenilor față de apartenența la proiectul comun european.
Trebuie să reținem că vizibilitatea în cadrul politicii de coeziune precum și oportunitățile de finanțare sunt mai degrabă o responsabilitate a autorităților locale și regionale, deoarece ele sunt interfața cea mai apropiată de cetățean, iar autoritățile locale beneficiază de cel mai ridicat grad de încredere din partea cetățenilor. Creșterea interacțiunii cu beneficiarii finali și cu partenerii implicați este esențială pentru îmbunătățirea comunicării. Este nevoie ca transmiterea mesajelor să fie pe înțelesul și ținând cont de interesul beneficiarilor.
În concluzie, proiectul de inițiativă legislativă propune îmbunătățiri în cadrul de reglementare actual în trei aspecte principale:
• coordonare mai eficienta în materie de comunicare, vizibilitatea investițiilor și creșterea accesului la mijloacele de comunicare dintre Comisie, guvernele statelor membre prin intermediul autorităților de management și beneficiari.
• externalizarea rezultatului politicii de coeziune în contextul viitoarei strategii de comunicare.
Pentru a clarifica acest aspect, dacă o firmă dintr-un stat net contribuitor execută lucrări, furnizează produse sau servicii finanțate prin fondurile ESI într-o regiune de convergență sau de tranziție, autoritățile din statul membru net contribuitor, ar trebui să publice existența acestor investiții și avantajele economice și sociale pe care le aduc aceste investiții pentru statul membru donator (ex contribuția la PIB).
• implicarea tuturor partenerilor relevanți în procesul decizional, prin creșterea gradului de asumare a implementării politicilor; în practică înseamnă dezvoltarea unor instrumente sau platforme de animare ținând cont de modelele actuale de guvernanță participativă, prin implicarea cetățenilor într-un proces participativ de întocmire a bugetului.
Doar printr-o comunicare eficientă între autorităţi şi organismele beneficiare se poate asigura nu doar o vizibilitate mai bună a fondurilor europene ci şi o accelerare a absorbţiei acestora, iar aceste lucruri, în calitate de membru al Parlamentului European, mi le-am propus încă de la începutul mandatului spre concretizare.
(P)
Dincolo de NouLimba în care sînt însăilate excepționalele… platitudini, cine a scris textul laudativ, întrucît la început se anunță că dl. Buda „a inițiat un raport” și se încheie cu „mi-am propus”? Așadar, a scris Persoana a III-a sau Persoana I? Ați putea fi mai atent/atenți, că nu toți cititorii sînt electori analfabeți funcționali care se minunează de deșteptăciunea învîrtitorilor de vorbe.
No nui bai co scris persona 1 sau 3 apai ca SUNT sau SINT prostalai ca mine astai drept ca asei.Important ca omul despre care e vorbirea vrea sa faca ceva pentru noi ,in rest nu conteaza cas elector analfabet ,ca no ,nus bujetar sami cresca salarul ,apai daca nam facut scola nam ajuns la bujet.
Ioi, țuce-te balena albastră, că jmecher ești! Vezi să nu te îmbeți prea tare de atîta amor propriu și să te îmburzi!
Familia lui Sandu Berceanu este una care se poata lauda cu proiecte pe fonduri eurpene de success ! Dar asemeni altor politicienii “cinstiti si corecti” toate aceste proiecte s-au cladit pe mita, coruptie si hotie ! Daca DNA si-ar face timp doar sa verifice doar ultimele 2 proiecte , cele prin care ex-primarul Berceanu, a reusit sa faca din nimic, doua superbe PENSIUNI (case pentru copii lui) in loc. Meseseni. Sa inceapa sa le verifice din momentul in care au inceput sa pregateasca documentatia pentru aceste proiecte, sa vada cine le-a pregatit si pe banii cui? Cum au fost depuse acele proiecte si mai ales cum au fost verificate de cei care au decontat platile ! Si cireasa de pe tort ar trebui sa fie verificarile efectuate dupa finalizarea proiectelor, modul in care acesti beneficiar au respectat angajamentele asumate prin acel contract de finantare.
p.s. si sa se verifice si cum a reusit tanarul jr. Berceanu sa fie instalat pe functie, daca el avea un PFA activ, cel pe care i-a facut pensiunea . ASTA TEMA PENRU ANI, si poate si pentru cei de la DNA. Aici ma refer la DNA Cluj si nu cei de la Salaj. Astia sunt prea sensibili si emotivi la numele anumitor pesonalitati de pe la noi.
Hai la fonduri europene neamule !!!! Ei , nu voi !
cum se face ca doar unii au succesuri in absortia fondurilor europene? acei unii find ancorati bine in politica