“Rabla 2017”- bugetul şi noutăţile programului

    O premieră în programul Rabla este introducerea, începând din acest an a unor  praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziţia cărora se poate obţine prima de casare, plecând de la 130 g/CO2/km în anul 2017 până la o valoare de maxim 95 g/CO2/km în anul 2019. În ceea ce priveşte valoarea primei de casare pentru Programul ‘Rabla’, aceasta va rămâne, în 2017, de 6.500 de lei.

Finanţarea acordată prin “Rabla”, care va avea caracter multianual, reprezintă o strategie pentru o perioadă de 3 ani (2017 – 2019), prin care Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) îşi propune să contribuie la încurajarea achiziţiei de autoturisme noi din ce în ce mai performante din punct de vedere al impactului asupra mediului. Noutatea programului este faptul că, începând din acest an, se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziţia cărora se poate obţine prima de casare.

Astfel, cuantumul primei de casare va fi de 6.500 de lei şi se va acorda în funcţie de cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou achiziţionat, în regim de funcţionare mixt, după cum urmează: în anul 2017, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km; în anul 2018, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km; în anul 2019 pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 110 g CO2/km.

Ghidul de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional supus, începând de luni, dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului, deşi nu menţionează un buget al programului specifică faptul că la prima de casare de bază se poate adăuga un ecobonus de 1.500 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt. Pentru anul 2018, valoarea ecobonusului este similară, însă numai pentru cazul în care este cumpărată o maşină nouă echipată cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km în regim de funcţionare mixt. Nu în ultimul rând, la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 95 grame de CO2/km în regim de funcţionare mixt, se va acorda, în 2019, un ecobonus în cuantum tot de 1.500 de lei.

Ecobonus cu 1.000 de lei mai mare pentru autovehiculele hibrid

În cazul achiziţiei unui autovehicul nou echipat cu sistem de propulsie hibrid,  valoarea ecobonusului va fi de 2.500 de lei.

Prima de casare şi ecobonusul se scad de către producător din preţul de comercializare cu TVA al autovehiculului nou, iar prima de casare se poate cumula cu ecotichetul acordat în cadrul Programului de promovare a vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, în condiţiile prevăzute prin ghidurile celor doua programe. În această situaţie, cumularea ecobonusului este exclusă.

Autovehiculul uzat, a cărui primă înmatriculare în România a avut loc ulterior datei de 31 decembrie 2009, cu excepţia celui aflat în proprietatea unei unităţi administrativ-teritoriale sau a unei instituţii publice, nu intră sub incidenţa prevederilor Ghidului pentru anul 2017. Acelaşi principiu este valabil atât pentru Ghidul de finanţare valabil pentru anul 2018, cât şi pentru cel din 2019, iar autovehiculele uzate vor trebui să fi fost înmatriculate pentru prima dată în România înainte de 31 decembrie 2010, respectiv 31 decembrie 2011, cu excepţia celor aflat în proprietatea unei unităţi administrativ-teritoriale sau a unei instituţii publice.

Proiectul de Ordin de ministru pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional va rămâne în dezbatere publică timp de 10 zile, iar cetăţenii şi instituţiile interesate pot transmite opinii/propuneri/sugestii pe pagina Ministerului Mediului – Administraţia Fondului pentru Mediu www.mmediu.ro acolo unde, pe interfaţa principală a site-ului poate fi găsit acest proiect. Programul Rabla este unul foarte popular, anul trecut fiind suplimentat de două ori întrucât cererea a fost foarte mare.

Unde putem preda rablele

Anul trecut în judeţul Sălaj Administraţia Fondului pentru Mediu a autorizat să desfăşoare activităţi de colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz 22 de operatori economici, cu 23 de puncte de lucru: Almadez Fast Almaşu, Andmark SRL Zalău, Auto Flo Ip, SC Automobile Service SA Zalău, Auto Vip Hereclean, Balti Dob Zalău, I.I. Briscan Valentin-Radu Aghireş, SC BMF Auto-Com Crişeni, Dezmembrări Deea Nuşfalău, Duca Auto Mobile SRL Şimleu Silvaniei, Euro Dezmembrări Badon, Gal V. Szabolcs Şimleu Silvaniei, I.I. Giurgiu G. Daniel-Florin Tihău, Maier&Maier Bobota, Mivas Trans Corporation Zalău, Onesta Prod SRL Zalău, I.I. Pop Adrian Domiţian Pustă, Remat Sălaj Zalău şi Jibou, Rouk Carparts Hereclean, I.I. Seleşi Grigore Claudiu Zalău, Vanbarlex Sărmăşag şi Weax Impex Sărmăşag.

Lista se actualizează în fiecare lună, conform datelor oferite de Agenţia pentru Protecţia Mediului Sălaj.

Amănuntele şi condiţiile de înscriere în program le puteţi găsi AICI

 

 

Leave a Comment