O întrebare aflată pe buzele multor conducători auto se regăseşte, totodată, pe multe din acţiunile formulate în instanţă: cine trebuie să aplice sancţiunea cu amendă pentru depăşirea vitezei legale: poliţistul care efectuează înregistrarea video sau cei care sunt inştiinţaţi prin staţia radio pe cine să oprească? Magistraţii Curţii Supreme au oferit un răspuns concret, printr-o Hotărâre dată într-un proces ce a avut ca obiect această speţă în care, un conducător auto prin avocatul său, s-a adresat instanţei spunând că nu poate fi sancţionat de un poliţist care nu a văzut înregistrarea ce dovedeşte că a depăşit viteza legală, ci a aplicat sancţiunea amenzii în baza celor transmise prin staţie, de colegii săi.
Concluzia la care au ajuns înalţii magistraţi este aceea că, dacă aţi fost prinşi de poliţistul rutier prin radar, puteţi fi amendaţi nu doar de agentul care constată vizual abaterea, ci şi de colegii lui care vă opresc la câţiva kilometri distanţă de locul în care aparatul radar a înregistrat abaterea. Astfel de situaţii sunt perfect legale iar discuţiile purtate cu poliţiştii, explicaţiile ori justificările venite din partea şoferilor, devin inutile. În concluzie, amenzile pentru depăşirea vitezei pot fi date şi de alţi poliţişti decât cei care au în dotare aparatele radar. Argumentele şoferului care a declanşat procesul au fost că doar agentul constatator, adică cel care înregistrează viteza cu radarul, poate da sancţiunea, nu şi colegii săi care sunt la distanţă şi primesc datele prin staţie.
„Poliţistul rutier poate încheia procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei pe baza informaţiilor comunicate prin radio de către operatorul radar, aflat în alt loc decât acela în care se află poliţistul rutier”, a decis instanţa supremă. În alte ţări europene, şoferii nu au nicio şansă să conteste dreptul unui poliţist de a aplica amenzi, în speţe similare. În Spania, locurile în care sunt amplasate aparatele radar sunt publicate din timp pe pagina de internet a Direcţiei de Trafic, astfel că şoferii nu se pot plânge ulterior că au fost “vânaţi” intenţionat de Poliţie. Pe drumurile României sunt puse în funcţiune, zilnic, aproximativ 350 de aparate radar, însă locul amplasării acestora poate fi aflat de cele mai multe ori doar prin clasicele atenţionări – schimbul de avertismente sonore ori luminoase între conducătorii auto -, ori de pe paginile de internet special deschise de şoferi, pe reţelele de socializare. După decizia Curţii Supreme într-o astfel de speţă, şansele conducătorilor auto de a mai câştiga un proces intentat într-o astfel de cauză devin nule.