autor: Friedrich Schleiermacher
Considerat părintele teologiei liberale, Friedrich Schleiermacher este primul gânditor care încearcă să elaboreze un sistem al doctrinei creştine care este fundamentat în experienţă umană, asemenea oricărei alte ştiinţe, şi care îşi găseşte principiile şi validarea în investigaţia raţională asupra dimensiunii religioase a omului. Liberalismul sau constă într-o reformulare a mesajului creştin în noul context cultural post-iluminist.
Schleiermacher redescoperă rolul central al omului în religie, responsabilitatea individuală, atât în planul elaborării doctrinare cât şi în plan soteriologic. Raţiunea umană nu mai abdică în faţă revelaţiei divine şi devine instanţa ultima care descoperă şi validează orice afirmaţie religioasă. În felul acesta, sunt păstrate doar acele doctrine care îşi găsesc o contraparte sau validare la nivelul experienţei umane iar certitudinea absolută a teologiei revelate este înlocuită de verosimilitate, de probabilitate, la fel că în cazul oricărei alte ştiinţe.
În spirit iluminist, arhaicele forţe personale, cum ar fi îngerii, demonii şi Dumnezeu însuşi sunt înlocuite cu principii naturale; Dumnezeu devine principiul suprem al armoniei şi unităţii Universului. Vechile scenarii care explicau realităţile şi dinamică religioasă în termenii deciziilor şi acţiunilor voluntare ale unui Dumnezeu personal îşi pierd valabilitatea odată cu abandonarea perspectivei personaliste şi sunt considerate drept rezultate ale gândirii mitologice, sensul lor religios fiind recuperat printr-o interpretare figurată.
Religia devine acea ştiinţă care caută să descopere şi să explice omul nu doar că fiinţă individuală izolată, existând în virtutea unui sens individual, ci că element ce participa la un întreg mai larg, la o finalitate holistă.
Ovidiu Cristian Nedu
Cartea poate fi comandată de la http://www.edituraherald.ro