Un proiect de lege privind viaţa şi siguranţa participanţilor la traficul rutier urmează să ajungă pe birourile parlamentarilor în scurt timp. O lege care, cu cât ar fi fost concepută mai devreme, cu atât ar fi salvat mai multe vieţi, ori ar fi lăsat mai puţini oameni mutilaţi pe viaţă. Pentru că atunci când vorbim de alcool în general şi “alcool plus volan” în special, concluziile, de cele mai multe ori, sunt tragice. Parlamentarii vor să schimbe Codul Rutier și să le ia conducătorilor auto care combină paharul cu volanul, dreptul de a mai conduce vreodată un autovehicul. Evident, nu dintr-o dată, ci în două etape. Se pare că iniţiatorii proiectului au folosit modelul legislaţiei americane, extrem de severă pe acest segment.
Astfel, potrivit proiectului legislativ, dacă un şofer este prins sub influenţa băuturilor alcoolice atunci când conduce un autovehicul pe drumurile publice, dreptul de a conduce va fi suspendat pe o perioadă cuprinsă între doi şi cinci ani, în funcţie de nivelul alcoolemiei. De remarcat este faptul că sancţiunea minimă pentru o astfel de faptă este una extrem de drastică. Dacă discutăm de alcoolemii ceva mai mari, şoferul îşi va lua adio de la permisul de conducere pentru o perioadă ce poate ajunge la cinci ani. La pachet cu sancţiunea supremă vin însă şi amenzile, cu mult mai mari faţă de cele existente în acest moment, în legislaţie.
Minimum 5.000 şi maximum 15.000 de lei va plăti un şofer nesăbuit pentru conducerea unui autovehicul sub influenţa băuturilor alcoolice. Ca şi sancţiunea suspendării dreptului de a mai conduce, cuantumul amenzii va creşte în funcţie de gradul de alcoolemie depistat în sângele şoferului respectiv, dar şi de infracţiunile pe care le comite atunci când se urcă la volan după ce a consumat alcool. Iniţiatorii proiectului spun că era necesar ca inconştienţa şi nesimţirea să primească o palmă. Mii de vieţi nevinovate s-au pierdut tocmai din acest motiv, iar statisticile poliţiei arată faptul că acest obicei, unul dintre cele mai grave existente, din păcate, în rândul multor şoferi, rămâne încă pe un loc de frunte în clasamentul cauzelor evenimentelor rutiere grave şi foarte grave de pe şosele.
Poate vor face si parlamentarii, la sfarsit de mandat, (unii) ceva bun. Dar ce te faci cu parlamentarii sau politistii bauti si conduc masini.