Olivian Vădan
Potrivit unei ordonanţe publicată în Monitorul Oficial, certificatele fiscale, adeverinţele şi toate celelalte documente emise de Fisc vor fi eliberate fără plată taxelor extrajudiciare de timbru. Măsura, care a intrat în vigoare la finele lunii iulie, vine în contextul în care multe dintre aceste acte pot fi solicitate şi eliberate online, dar procedura este îngreunată tocmai din cauză că trebuie achitate taxele de timbru.
OG nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 540 din 20 iulie 2015 şi a intrat în vigoare la finalul lunii iulie 2015.
Printre altele, ordonanţa modifică şi Codul de procedură fiscală şi prevede introducerea unui nou articol, art. 229^1, care va menţiona că toate documentele eliberate de Fisc sunt scutite de la plata timbrului extrajudiciar. Aşadar, scutirea de la plata taxei de timbru, care are valoarea de 2 lei, se aplică tuturor documentelor eliberate de organele fiscale din cadrul ANAF, a căror activitate este reglementată de Codul de procedura fiscală.
Practic, odată ce actul normativ intra în vigoare, adică din 23 iulie, contribuabilii vor putea obţine, spre exemplu, de la Fisc adeverinţe de venit ori certificate de atestare fiscală, fără să mai nevoiţi să plătească taxa de timbru de 2 lei, aşa cum se întâmplă în prezent.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului iniţiat de MFP, măsura este menită să simplifice procedura de eliberare online a documentelor. “Prin OUG nr. 40/2014 a fost reglementat cadrul legal necesar comunicării prin mijloace electronice dintre organele fiscale şi contribuabili. Or, datorită perceperii acestei taxe, contribuabilul este împiedicat să solicite şi să primească prin mijloace electronice, un certificat de atestare fiscală ori o adeverinţa de venit. În fapt, în prezent, chiar dacă solicitarea şi comunicarea electronică a unui certificat sau a unei adeverinţe elimina deplasarea contribuabilului la organul fiscal, pentru a beneficia de acest serviciu contribuabilul trebuie să se deplaseze la oficiul poştal sau, după caz, la organul fiscal local/trezorerie/altă entitate autorizată să încaseze impozite şi taxe (ex. CEC Bank), pentru achitarea taxei de timbre”, explica Ministerul de Finanţe în nota de fundamentare.
Scutirea de la plata taxelor de timbru pentru toate documentele emise de Fisc este prevăzută şi în Noul Cod de procedura fiscală, cel care ar urma să se aplice din 2016 şi care va abroga actualul Cod de procedura fiscală, cel reglementat prin OG nr. 92/2003.