Fiecare dintre noi ne-am întrebat cel puţin o dată, de ce laptele din magazine are un gust “ciudat”, care seamănă cu laptele praf rânced sau are “arome” care nu au ce să caute într-o cutie cu “lapte proaspăt” aşa cum ne înştiinţează ambalajul produsului. Răspunsul este cât se poate de simplu: pentru că laptele aşa-zis proaspăt din ambalajele de carton, din pet-uri sau pungi, conţine, de multe ori, un amestec de lapte proaspăt, apă şi lapte praf.
Cele mai multe cazuri sunt întâlnite în sortimentele ieftine, multe din ele regăsite pe rafturile din supermarketuri sau marile magazine, cele pe care scrie “produs în UE” fără să se indice clar ţara şi denumirea producătorului/fabricii sau, mai rău, în cazul produselor pe care nu specifică sub nicio formă sursa de provenienţă a laptelui. Există totodată şi lapte „produs în România” fără ca pe ambalaj să fie specificate fabrica şi localitatea. Toate acestea dar şi proba supremă – gustul – trebuie să ne dea serios de gândit. Gustul suspect şi tenta coloristică “albăstruie” pe care mulţi cumpărători le constată la multe sortimente ambalate în tetra-pak (cutie) sau pungă. Toate acestea se datorează în mare parte laptelui praf din conţinut, dar şi efectului tratamentelor –necesar dealtfel, spun producătorii – UHT (fierbere la temperaturi ultra-înalte) şi altor adaosuri de care habar nu avem. Toate acestea demonstrează că nu avem de-a face cu un lapte proaspăt, şi dăm banii pe un produs “botezat” cu lapte praf şi apă din belşug. Nu este un secret nici faptul că absolut nici un producător nu specifică în acest moment pe ambalaj dacă produsul conţine sau nu lapte praf, în ce procentaj, astfel încât clientul să poată alege în cunoştinţă de cauză ce bagă în frigider şi ulterior în stomac. Se pare că aleşii noştri s-au sesizat în al doisprezecelea ceas cu privire la acest produs extrem de important, unul dintre cele consumate în rândul cumpărătorilor români de toate vârstele.
Gata cu păcăleala: pe amblalaj va fi scris clar procentul de lapte praf din conţinut
Camera Deputaţilor, for decizional, a adoptat săptămâna trecută, cu 218 voturi “pentru”, legea privind etichetarea laptelui proaspăt pentru consum şi a produselor lactate. Legea prevede că produsele lactate trebuie să prevadă pe etichetă, în mod obligatoriu, avertizarea cuprinzând sintagma ”Conţine lapte praf în proporţie de x la sută” şi că “etichetele pentru lapte proaspăt pentru consum şi produsele lactate trebuie să fie inscripţionate clar, uşor de înţeles pentru a permite consumatorilor informarea privind originea şi trasabilitatea produselor”.
Dreptul de a înscrie pe eticheta produsului finit menţiunea ”Produs natural” va reveni obligatoriu doar celor care folosesc în proporţie de sută la sută ca materie primă laptele natural provenit de la vaci, bivoliţe, oi şi capre, atenţie: fără a avea în compoziţie înlocuitori de lapte sau lapte praf! Se pare că aceste prevederi vor fi valabile şi pentru produsele derivate: până la urmă, cine şi-ar dori să consume un chefir sau un iaurt făcute din lapte praf venit de prin cine ştie ce ţări? În acest moment există pe piaţă sute de produse, inclusiv bânzeturi, care conţin lapte praf în proporţii dezamăgitor de mari. Dreptul de a înscrie pe eticheta produsului finit menţiunea ”Produs românesc” va reveni obligatoriu doar celor care folosesc în proporţie de sută la sută lapte – materie primă, provenit EXCLUSIV din fermele din România. Odată cu intrarea în vigoare a acestei legi, vin, desigur şi sancţiunile. Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenţie, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei. Amenzile cresc pentru producerea, expunerea spre vânzarea şi/sau vânzarea de lapte proaspăt pentru consum, cunoscând că este obţinut din înlocuitori de lapte de la 20.000 lei la 25.000 lei şi se pedepseşte cu retragerea autorizaţiei de funcţionare a producătorilor sau comercianţilor, pe timp de 6 luni, după caz. Amenzile sunt mari însă cea mai mare “amendă” va veni, cu siguranţă, din partea cumpărătorilor, care vor şti să ocolească cutiile de lapte sau iaurt pe care va sta scris “amestec de lapte praf şi apă”, alegând în cele din urmă un produs natural, proaspăt, care nu zace pe rafturi luni de zile şi rămâne pe veci, la fel de “proaspăt”. În acest fel va fi încurajată şi producţia autohtonă de lapte şi produse derivate, vor fi ajutaţi micii producători care nu mai au loc de marii “rechini” din industria de profil, iar laptele cu adevărat proaspăt şi autentic îşi va recâştiga locul pe care îl merită atât în statistici cât mai ales în frigiderele noastre.