Consilierii sălăjeni au aprobat, vineri, valoarea actualizată şi cofinanţarea de către administraţia judeţeană a investiţiilor ce vizează reabilitarea şi modernizarea DJ109E, limita cu judeţul Cluj-Rus-Fodora, respectiv DJ191D, Valcău de Jos-Fizeş-Sâg, ambele derulate prin Programul naţional de dezvoltare rurală.
Lucrările de reabilitare a celor aproape nouă kilometri de drum din DJ191D au demarat în luna ianuarie a acestui an, valoarea totală a contractului fiind de 15,1 milioane de lei (TVA inclus). Întrucât în urma finalizării procedurii de achiziţie publică şi a semnării contractului de execuţie lucrări pentru acest obiectiv de investiţii, valorile lucrărilor de construcţie şi montaj şi a întocmirii proiectului tehnic sunt mai mici decât cele aprobate prin devizul general întocmit la faza de studiu de fezabilitate şi datorită faptului că valoarea TVA s-a diminuat de la 24 la 20 la sută. Valoarea totală actualizată a investiţiei este de 8,1 milioane de lei.
În ceea ce priveşte cea de-a doua porţiune de drum, în lungime de 11 kilometri, valoarea investiţiei a scăzut de la circa 10 milioane de lei, la 9,5 milioane de lei, tot din motivele amintite. Autorităţile estimează că execuţia acestei lucrări va demara în cursul lunii martie.
În contextul acestei actualizări de preţ, consilierul social-democrat Viorel Raţiu a solicitat diriginţilor de şantier, respectiv celor care asigură asistenţa tehnică, „să urmărească exact caietul de sarcini, iar banii să fie cheltuiţi chibzuit. Am vrea ca economia care se face să intre în vistieria judeţului”.
La rândul său, liberala Livia Chende a catalogat ca „inacceptabilă” diferenţa semnificativă dintre valoarea iniţială a investiţiei de pe DJ109E şi cea rezultată după reevaluare. „Valoarea de acum este la aproape jumătate din cea iniţială. Cum se explică acest lucru? Ori prima evaluare a fost supradimensionată, ori acum riscăm să se strângă cureaua la capitolul calitate a lucrărilor?”
În replică, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Sălaj, Tiberiu Marc, a oferit două explicaţii. Una ar fi aceea că „preţurile din deviz, la nivel de studiu de fezabilitate sunt cele medii de pe piaţă. Ofertantul poate practica alte preţuri decât acestea”, iar cealaltă se referă la concurenţa acută existentă pe piaţă. „Există o criză de proiecte. Nu sunt lucrări prea multe, motiv pentru care concurenţa s-a înteţit, iar preţurile practicate au scăzut”, a mai spus şeful CJ Sălaj. Pentru reabilitarea şi modernizarea DJ191D s-au înscris şapte ofertanţi.