Poate cel mai controversat proiect rutier de anvergură din România, vestita autostradă Transilvania, nu dă semne aducătoare de speranţe în privinţa finalizării lucrărilor în următorii ani. Lipsa de comunicare între părţile implicate în proiect, avize peste avize, documente lipsă şi eternal tărăgănare pur românească a proiectelor de acest gen, fac ca autostrada să înainteze cu viteza melcului. Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a explicat, luni, în plenul Camerei Deputaţilor, că la preluarea mandatului a găsit multe blocaje şi estimează că în luna aprilie vor veni aproape toate avizele care ar permite înaintarea lucrărilor la autostrada Transilvania.
Se lucrează pe tronsoanele Gilău-Nădăşelu, Târgu Mureş-Ogra-Câmpia Turzii şi pe Suplacu de Barcău-Borş, acolo unde Bechtel a făcut lucrările doar pe jumătate, înainte să fie reziliat contractul. Pe celelalte secţiuni situaţia este incertă, nefiind selectat încă niciun constructor. Una din zecile de probleme apărute pe traseul Gilău- Nădăşelu este şi o pădure situată exact pe lucul prin care autostrada îşi croieşte drum. Avizele de mediu pentru defrişarea acestei păduri au expirat şi nu au fost depuse încă acte noi. Lucrările s-au oprit deja în urmă cu două luni. Autorităţile estimează că pentru obţinerea unor avize noi e nevoie de câteva luni, şi asta în condiţiile în care tronsonul Gilău-Nădăşelu ar fi trebuit inaugurat în aprilie.Tronsonul Gilău-Nădăşelu, de 8.7 kilometri, este gata în proporţie de 70 la sută. S-a turnat fundaţia, s-au construit toate viaductele, numai că lucrările s-au oprit în acest loc din cauză că pădurea stă… în drumul autostrăzii. Deocamdată nu s-a găsit nicio soluţie viabilă pentru evitarea defrişării acestei păduri şi este tot mai cert că acest lucru nu va putea fi evitat. În lipsa unui aviz de mediu, defrişarea este ilegală, astfel că muncitorii nu mai avut ce să facă decât să ocolească cele şapte hectare de pădure şi apoi să continue lucrările până la Nădăşel.
Autorităţile dau vina pe firma care ar fi trebuit să refacă documentaţia, iar reprezentanţii companiei pe alte instituţii ale statului. O proastă comunicare între părţile implicate în acest proiect uriaş care iată, întâmpină probleme tot mai multe şi mai mari, probleme care rămân în aşteptare din cauza intereselor şi a lipsei de colaborare şi comunicare între toate părţile implicate, inclusiv statul. Hârtiile se plimbă de la Bucureşti la Cluj şi înapoi iar rezultatul este unul singur. Aşteptarea, amânarea finalizării unui proiect devenit deja legendar şi, bineînţeles, bani în plus de fiecare dată, pentru lucrări care suferă din tot soiul de cauze. Niciun tronson nu a scăpat de probleme, dispute şi amânări. Potrivit Ministerului Transporturilor, tronsonul 2A între Orga şi Câmpia Turzii este blocat pentru că nu există acordul de mediu, care va veni abia în luna aprilie. În aceeaşi perioadă ar urma să vină şi autorizaţia de construire, astfel că ordinul de începere a lucrărilor va fi dat la începutul verii. La tronsonul 2B procedura este practic anulată în acest moment şi se lucrează pentru refacerea documentaţiei pentru reluarea procedurii, care se va finaliza probabil luna viitoare.
Tronsonul 3C între Suplacu de Bacău şi Borş (60 km) a avut un blocaj din cauza disputelor interne în interiorul companiei câştigătoare, însă acestea par să-şi fi găsit o rezolvare, iar din luna martie vor începe lucrările în teren şi pe acest tronson. Deşi autorităţile avansează idei încurajatoare, potrivit cărora nu vom mai avea de aşteptat foarte mult, şansele ca lucrările la această autostradă să se încheie chiar şi în anul 2020 sunt mici. În prezent, din şoseaua de mare viteză care ar trebui să aibă 433 de kilometri, sunt gata doar 52, şi anume tronsonul construit de americanii de la Bechtel pentru 1,3 miliarde de euro. Autostrada Transilvania va traversa şi un pod uriaş peste Someş şi va trece trece, pe porţiunea aflată în judeţul Sălaj, printr-un tunel cu o lungime de 2,4 kilometri ce va străbate muntele Meseş.