Deşi astfel de cazuri sunt mai frecvente decât cele care se confirmă oficial, în urma controalelor, chiar şi numai unul dacă există, este suficient să bage spaima în noi şi să ne facă să ne întrebăm dacă unii oameni chiar dimensionează gravitatea faptelor pe care le comit. Un şofer de autobuz sau oricare alt mijloc de transport în comun care se urcă la volan după ce a consumat băuturi alcoolice reprezintă inconştienţa supremă şi pericolul în trafic cu gradul cel mai înalt de gravitate. Orice şofer, indiferent că se află la volanul unui autoturism proprietate personală, cu atât mai mult unul care are în spate, la propriu şi la figurat, responsabilitatea a zeci de vieţi, conducând un mijloc de transport în comun, atunci când urcă băut la volan, reprezintă o nenorocire iminentă, atât pentru călători cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic, conducători auto, biciclişti, motociclişti sau pietoni.
Un control de rutină desfăşurat înurmă cu câteva zile, la primele ore ale dimineţii, pe linie de transporuri, vizat fiind, fireşte şi operatorul municipal de transport, a scos la iveală un astfel de caz. Un şofer de la „Transurbis”, serviciul public de călători, a fost depistat, după intrarea în tura de dimineaţă, sub influenţa băuturilor alcoolice. Directorul „Transurbis”, Dan Ruzici, ne-a confirmat existenţa acestui caz: “Controalele pe care le efectuăm zilnic, atât în prezenţa poliţiei, cât şi cele la nivel de societate, având, desigur, acest drept, ne-au oferit, din păcate, un astfel de exemplu, la începutul săptămânii trecute. Unul dintre şoferi a fost depistat în urma testării cu aparatul alcool test că a consumat băuturi alcoolice, fiind în tura de dimineaţă. Din punctul nostru de vedere, aceasta reprezintă abaterea supremă. Nu există avertismente, nu există niciun fel de concesii sau înţelegere în această privinţă, contractul de muncă se desface instant și irevocabil.
Prins pe pasarela CFR din Zalău
Nu putem discuta despre condiţiile în care un şofer se prezintă băut la serviciu, nu luăm în considerare niciun fel de motivaţie sau angajament, în faţa unei astfel de responsabilităţi, când discutăm de viaţa şi integritatea a zeci de oameni, nu există nici măcar o discuţie pe marginea acestui subiect, cel prins este dat afară în doar câteva minute, cât durează formele de concediere. Şoferului prins luni într-o astfel de situaţie i s-a desfăcut pe loc contractul de muncă, chiar dacă acesta a fost la prima abatere de acest gen. Efectuăm controale dese, atât la bază, cât şi pe traseu, la intrare sau la ieşire din tură. Au mai existat cazuri şi în trecut, nu multe însă, unul chiar soldat cu un eveniment rutier petrecut în zona gării, acum câţiva ani. Pentru astfel de fapte, nu există posibilitatea revenirii asupra deciziei de concediere în niciunul din cazuri, indiferent de gradul de alcoolemie constatat, contractul de muncă se desface pe loc”, a spus directorul de la Transurbis.
Poliţia Rutieră sălăjeană confirmă acest caz. “În urma activităților de control și supraveghere a traficului rutier, pe linia transportului de mărfuri și persoane, polițiști din cadrul Biroului Rutier l-au depistat pe C.M., din Zalău, în timp ce conducea autobuzul sub influența băuturilor alcoolice. La testarea cu alcooltestul s-a evidențiat o alcoolemie de 0,31 mg/l alcool pur în aerul expirat. Şoferul se afla în cursă, în jurul orei 6.30, pe pasarela CFR din Zalău. Față de șofer, polițiștii au luat măsura sancționării contravenționale cu amendă în sumă de 945 lei, iar ca măsură complementară, permisul de conducere i-a fost suspendat pentru o perioadă de 90 de zile”, se arată în comunicatul Biroului de Presă al IPJ Sălaj.
Se pare că la urechile şefilor transportului local zălăuan ar fi ajuns, neoficial fireşte, povestea unui alt şofer, care în timpul liber ar fi căzut în mijlocul străzii pe o trecere de pietoni din zona “Astralis” şi, fiind transportat la spital, acesta ar fi spus, printre aburi de alcool, că nu e nicio scofală în faptul că a băut pentru că oricum “toată lumea bea pe la noi”. Totodată, surse din cadrul Poliţiei rutiere, demne de încredere, dar care au dorit să-şi păstreze anonimatul, ne-au spus că cei de la spital l-ar fi luat la rost pe şoferul nostru, fiind recunoscut de către personalul medical de acolo.
Până la urmă, fireşte că omul nu avea nicio vină, decât aceea că băuse poate peste măsură, acesta fiind în timpul liber în momentul în care a ajuns la spital în urma căzăturii pe caldarâm. Aceleaşi surse ne-au dezvăluit că, în dimineaţa controlului, şoferii au dat „alarma” generală şi că aceştia s-au pus reciproc în gardă. În alte condiţii, este posibil ca rezultatele controlului să fi fost mult mai îngrijorătoare decât s-au dovedit a fi prin descoperirea respectivului şofer de către conducerea „Transurbis” şi Poliţie.
Pierderea locului de muncă şi dosar penal
Un lucru este cert, pentru astfel de cazuri nu trebuie să existe concesii sau înţelegere. Discutăm de punerea într-un pericol iminent a zeci de vieţi omeneşti. Cazul depistat la “Transurbis” cu siguranţă nu este unul singular, iar pe principiul „hoţul neprins, negustor cinstit”, au fost, sunt şi vor mai fi şi altele. Ceea ce trebuie să înţeleagă aceşti şoferi, pe care atât şefii, cât mai ales noi, călătorii, îi învestim cu încredere, este responsabilitatea pe care o au, dar mai ales gravitatea consecinţelor care decurg dincolo de faptul că rămân, în câteva secunde, fără serviciu. Fără să generalizăm, fireşte, ne referim doar la cei care au astfel de obiceiuri şi care, citind aceste rânduri, se simt cu musca pe căciulă, cei care au de gând să procedeze în acest fel, trebuie să ştie că pierderea locului de muncă este cel mai “mic” necaz dintre toate care urmează după o astfel de faptă. Cel mai mare este închisoarea, măsurată de cele mai multe ori în ani, în astfel de cazuri care pot avea un final tragic.