Programul “Prima Maşină” destinat tinerilor care vor să-şi achiziţioneze un autoturism în rate prin acest program, s-a dovedit a fi un fiasco încă de la debut. Despre Programul Prima Maşină au apărut informaţii în vara anului 2014, iar în toamna acelui an autorităţile şi-au făcut publice visurile: 20.000 de tineri îşi vor lua în 2015 maşină prin credit, statul garantând jumătate din valoarea creditului pentru un autoturism de maximum 50.000 lei plus TVA. Anul trecut doar 187 de credite s-au acordat prin programul care a început în aprilie şi nu a părut interesant nici pentru bănci, i pentru potenţialii cumpărători. Cu toate că rata era mai mică decât cea la un credit clasic, veneau alte costuri suplimentare, cele mai mari decurgând din la obligaţia de a plăti Casco în toţi cei cinci ani. Poliţia CASCO este în cel mai bun caz sub 250 euro/an, însă poate depăşi 400 euro la maşinile de volum. RCA-ul este o altă problemă tot mai gravă: în cel mai bun caz este sub 150 de euro pe an, însă recentele scumpiri au ridicat costul anual la peste 500 euro pentru şoferii tineri.
Nici unu la sută din bani nu au fost folosiţi
„Din cauza timpului mai îndelungat de care au avut nevoie finanţatorii parteneri pentru a-şi definitiva şi aproba normele interne de creditare, precum şi a perioadei scurte avută la dispoziţie pentru promovarea facilităţilor oferite prin Program în rândul potenţialilor beneficiari, a fost înregistrată o întarziere în demararea Programului de stimulare a cumparării de autoturisme noi, implicit o utilizare în proporţie foarte redusă a plafonului aprobat pentru anul 2015, condiţiile de creditare ale acestuia fiind foarte apropiate de cele ale pieţei financiare. Astfel, până la data de 30 noiembrie 2015, au fost acordate 187 de garanţii în valoare totală de 3,125 milioane de lei”.
Din bugetul de 350 de milioane lei nici unu la sută nu a fost folosit. În aceste condiţii, pentru 2016 „propunerea în ceea ce priveşte plafonul garanţiilor care pot fi emise, este suma de 100 de milioane de lei din diferenţa neutilizată din plafonul alocat pentru anul 2015”. Pentru ca programul să devină mai atractiv, se propune cumularea beneficiilor oferite în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi cu cele din Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, în sensul acceptării primei de casare acordate în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, pentru justificarea achitării avansului minim obligatoriu de 5 la sută din preţul de achiziţie prevăzut prin legislaţia aferentă Programului Prima Maşină. Chiar şi aşa, şansele ca acest program să devină vreodată eficient rămân pe mai departe, extrem de reduse.