Daniel Săuca
Am participat recent la o sesiune de informare despre „Eliminarea stereotipiilor de gen în regiunea de Nord – Vest”, în cadrul unui proiect „Cores – Conștientizare și respect pe piața muncii”. Evident, eliminarea stereotipiilor, fie și de gen sau mai ales de gen, e o utopie. Asta nu înseamnă că nu merită să încerci, măcar să atragi atenția, ceea ce a reușit și proiectul de față, ca și multe alte proiecte, finanțate sau nu din fonduri europene. În privința stereotipiilor de gen (a se repeta, a se menține, de pildă, imaginea „bărbatului puternic” vs. „femeii slabe”) din mass-media românească, posibila analiză merită nuanțată și în funcție de realitățile naționale, corelate sau nu cu tot felul de direcții/directive europene, una mai „(in)corect politică” decât cealaltă. Prin urmare, e bine să subliniem că cea mai citită publicație din România, conform BRAT (perioada de măsurare: 30 septembrie 2013 – 31 mai 2015, date publicate în iulie 2015), e… broșura Kaufland (cu peste cinci milioane de cititori pe ediție!). În clasament urmează ghidul TV Click!, Click!, Libertatea pentru femei – Rețete, Click!Sănătate, Click!Poftă bună. Nu știu cum, apare și Gazeta Sporturilor de Duminică. În continuare, Libertatea, Click! de Duminică, Click! pentru femei. Puteți vedea, firește, datele BRAT în totalitate pe internet, la adresa Biroului. Ca și audiențele posturilor naționale de televiziune (vezi, de exemplu, paginademedia.ro), unul mai de „calitate” decât celălalt. Ce vreau să spun? Media românească e, probabil, la un vârf al „tabloidizării” ei, situație care pune sub semnul întrebării și responsabilitatea jurnalistică, editorială. Oare putem vorbi de deontologie? De luptă pentru eliminarea stereotipiilor și de gen? În opinia mea, e greu de acceptat media tabloidă ca media responsabilă. Și ascensiunea fulminantă a „social media” (facebook etc.) cu siguranță a contribuit la prăbușirea a ceea ce știam până mai ieri ca „presă de calitate”. Așa ceva în curând pur și simplu nu va mai exista. De altfel, nu sunt singurul care susține dispariția dinozaurilor, pardon a presei. CTP: „Presă? Nu. Staţi puţin, despre ce vorbim? Noi asistăm la un spectacol al dizolvării presei în România. Nu se mai pune problema dacă e bună sau nu. Nu mai e presă!” Prin urmare, e de povestit și despre cum ar fi posibilă eliminarea stereotipiilor din presa care nu e. Aștept polemicile constructive.