Veste bună: Primele carduri de sănătate ajung în Sălaj la sfârşitul acestei luni

 

Peste 156.000 de carduri de sănătate vor ajunge în judeţ până la sfârşitul acestui an. Distribuirea primelor astfel de documente va începe spre sfârşitul acestei luni, urmând ca în maximum şase săptămâni ca toţi sălăjenii asiguraţi să intre în posesia cardului naţional de sănătate. Anunţul a fost făcut marţi, 9 septembrie, de către Marius Tăutu, preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, în cadrul unei conferinţe de presă.
Potrivit oficialului CJAS Sălaj, cel mai probabil, cardul naţional de sănătate va intra în uz începând cu luna ianuarie 2015. „Cardul naţional de sănătate este o altă componentă a platformei informatice din sistemul de asigurări de sănătate, alături de celelalte, şi ca proiect de viitor urmează şi dosarul electronic de sănătate. Acesta, probabil, va intra în uz începând cu anul 2015. Cardul naţional de sănătate, cu toate caracteristicile lui tehnice aprobate, va intra în uz începând cu 1 ianuarie 2015. Până atunci, atât sarcina noastră cât şi a Poştei este de a distribui aceste carduri destinatarilor. Şi, de pe altă parte, de a instrui furnizorii de servicii medicale în folosirea acestuia”, a precizat Marius Tăutu.

Documentul este valabil cinci ani
După cum a explicat acesta, cardul naţional de sănătate reprezintă codul de acces pentru toate sistemele informatice folosite la nivelul Casei Naţionale, iar în teritoriu al caselor judeţene. Conţine date minime legate de asigurat, respectiv nume, prenume, codul de identificare a cardului, codul de identificare a asiguratului şi termenul de valabilitate al documentului, care este de cinci ani. În acelaşi timp, cardul reprezintă confirmarea prestării serviciilor medicale în sistemul de asigurări de sănătate. Este distinct faţă de cardul european, acesta va fi folosit doar pe teritoriul ţării. „Este util pentru dovedirea calităţii de asigurat şi înlocuieşte adeverinţa de asigurat şi celelalte documente, care, în absenţa adeverinţei puteau fi folosite de către persoana care avea nevoie de servicii medicale. Prin acest mijloc se înlătură unele deficienţe care atestă sau nu calitatea de asigurat a persoanei respective atunci când apelează la un serviciu medical”, a mai menţionat preşedintele CJAS Sălaj. Totodată, modul de tipărire, de imprimare şi de distribuire a cardurilor va fi unul permanent. „Pentru o persoană care împlineşte vârsta de 18 ani, Casa Naţională trimite, cu o lună înainte, Imprimeriei Naţionale datele de identificare pentru tipărirea cardului, document care va ajunge la destinatar tot prin intermediul serviciilor poştale. Deci, este un proces continuu pentru emiterea şi intrarea în posesia cardului”, a exemplificat reprezentantul Casei Judeţene.

Poştaşul va suna de două ori
După cum a explicat preşedintele CJAS Sălaj, în urma contractului încheiat între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Poşta Română, la nivel local s-au încheiat contracte subsecvente, având ca obiect distribuirea cardului. „Contractul are valoare, are tarif pe fiecare trimitere poştală, care, practic, înseamnă, plicul care conţine cardul naţional, însoţit de o scrisoare de informare. Astfel, obiectul contractului se referă la prelucrare, sortarea cardurilor pe case judeţene şi pe medici de familie, transportul şi distribuţia. Pentru a intra în posesia cardurilor există un grafic anexat contractului. Un grafic care pentru judeţul Sălaj începe cu data de 24 septembrie. Este prima preluare de carduri, urmând alte patru în luna octombrie, în datele de 1, 8, 15 şi 22. Imediat ce acestea vor intra în posesia Poştei Române vor fi distribuite la nivel teritorial. În contract sunt stipulate şi valorile, respectiv 2,47 de lei fără TVA pentru o trimitere poştală. În Sălaj, intrăm în posesia a 156.597 de carduri, iar valoarea totală a contractului, inclusiv TVA-ul, este de 532.054 de lei”, a declarat Tăutu.
Distribuirea cardurilor va cuprinde cinci etape şi se va face la domiciliul asiguratului. „Distribuirea se va face la domiciliul destinatarului, pe baza actului de identitate, fiind vorba de trimiteri înregistrate cu confirmare de primire. În momentul în care vor ajunge în oficiile poştale vom avea două tentative de distribuire la domiciliul destinatarului, în două zile consecutive. După acestea, dacă destinatarul nu este găsit, trimiterile respective se vor păstra la dispoziţia acestuia timp de zece zile la oficiile poştale, interval în care destinatarul se poate prezenta pentru a-şi ridica plicul”, a explicat Dorin Terec, şeful Oficiului Judeţean de Poştă Sălaj. Potrivit acestuia, un lucru nou în sistemul poştal este faptul că pe aviz va fi notat şi numărul de telefon al al oficiului poştal. Aşadar, destinatarul va putea suna pentru a ştii unde îşi găseşte plicul. Totodată, trimiterile poştale care nu pot fi înmânate destinatarului pot fi predate şi membrilor majori de familie care au acelaşi domiciliu cu acesta.

Ulterior, cardurile se vor putea ridica de la CJAS
Dacă după toate încercările de distribuire, plicurile nu ajung la destinatar, acestea vor fi înapoiate Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate, unde vor fi păstrate circa 60 de zile, după care vor fi arhivate şi apoi, după o anumită perioadă, prevăzută de lege, cardurilor vor fi distruse. „Asiguraţii îşi vor putea ridica cardurile de la Casă în intervalul menţionat. De asemenea, dacă se va ajunge la distrugerea documentului din vina posesorului, acesta va putea face o solicitare către Casă pentru emiterea altui card, urmând ca în termen de 30 de zile să intre în posesia lui. În acest interval, asiguratului i se va elibera o adeverinţă care va avea aceeaşi utilitate”, a completat preşedintele CJAS Sălaj.

 

Leave a Comment